Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Turbo..

Turbo.. 19 år 3 måneder siden #11207

• Cocacola
  • Cocacola's profilbillede
Mia skrev:
Jeg overvejer også at montere turbo på min Colt 1.6 16v. Efter hvad jeg kan forstå på jeres indlæg, så kan standard stempler, plejlstænger og krumtap holde til det? Bare en tykkere toppakning og mere benzin. Jeg havde tænkt mig at købe en Megasquirt programerbar motorstyring hos Turbomotor.dk. Den koster 3000 kr og virker suverænt. Men er det virkelig rigtigt at standard motoren kan holde til det evt ved 0.8 bar? :roll:

Skal du op og køre 0.8bar skal kompressionen sænkes. Det betyder jo så at topstykket skal afmonteres, og når toppen alligevel er af kan man jo ligeså godt skifte stemplerne ud til nogen man ved kan holde til det.

Plejlstængerne holder til ca. 0.9bar, så hvis man holder trykket omkring 0.7-0.8bar, så skulle de holde, MEN intet er sikkert. Har din motor rundet 200.000km er det måske værd at overveje om ikke man skulle tage et kig på nogle nye plejlstænger. Desværre er smedet stål plejlstænger ret dyre. Men har motoren kørt ca. 100.000 - 150.000km ville jeg ikke være bange for at køre med standard stænger.

Krumtappen er rigtig stærk. Et par andre skarpe knaster, stærkere ventilfjedre, en benzintrykregulator og en chipning, så klarer sådan en motor 8500 - 9000omdr/min. uden problemer.

Mht. indsprøjtningsdyser vil det nok være bedst at købe nogle størrer dyser, istedet for at begynde at sætte flere i. Hvilken størrelse ved jeg ikke, der er det nok bedst at spørge frem.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Turbo.. 19 år 2 måneder siden #11208

• 's profilbillede
Tak for dit svar :D Men så begynder det jo lige pludselig at blive dyrt. Bilen har kørt 170.000 km og er altid blevet passet, men jeg kan da godt se, at det vil være bedst at skifte stempler og plejlstænger, for at være sikker på den kan klare presset. Jeg har regnet lidt på det og jeg synes hurtigt det løber op i små 25.000 kr. Så kan det vidst bedre betale sig at smide en EVO motor i. Den kan da ihvertfald holde til det 8)

Turbo.. 19 år 2 måneder siden #11209

• 's profilbillede
En evo motor, er nu heller ikke så billig igen, og du skal huske på at du også skal have ny gearkasse. da din orgi ikke passer over på evoen.. + at du skal finde en gearkasse uden 4wd, med mindre du også vil bygge det på.... hvis jeg var dig ville jeg lægge to standart toppakninger i, der ved sænker du komp.. finde nogle stører dyser der kan give noget mere, eller monter nogle ekstra... sef også turbo, og en intercooler, der også er med til at holde temp nede på dine standart alu stempler... så kontakter du turbomotor, og får ham til at sætte den motorstyring som du skrev om, i din bil.. også køre du... men dette kan kun lade sig gøre hvis du er villig til at køre med maks en bar i tryk. 0,8 - 0,9 burde være nok. så yder den ca omkring 170 - 180 hk og ca 250 nm måske mere, måske mindre...
Jeg ville ikke begynde at skifte knaster, plejestænger, og stempler... da jeg ikke merner at det er nødvendigt, hvis du lader være med at køre med over en bar, og beholder maks rpm som den er.. Ps. benzin tryks regulator er noget møg... så er det sagt...
Det forslag jeg har skrevet, har min kami lavet på hans tidligere toyota corolla.. på standart alustempler, plejestænger, ventiler, knaster... den leverede 211 hk og lidt under 300 nm.. han kørte fra en ferrai ude på vandel flyveplads, ved dog ikke lige hvilken model det var, men det var en ferrai... han kørte i corollaen til dagligt.. pps han kender turbomotor personligt, så det var ikke sådan en gang klydt der var lavet på hans motor... puha det var en lang smører :lol:

Turbo.. 19 år 2 måneder siden #11210

• 's profilbillede
Men hvis du vil værre helt sikker på hvad din motor kan holde til kan du spørge turbomotor. han ved det!!
Han kan sikkert også lave hele din motor... men så er det jo nok lidt en anden pris end de 3000 for motorstyring.. :D :D held og lykke

Turbo.. 19 år 2 måneder siden #11211

• 's profilbillede
Pinky skrev:
Det forslag jeg har skrevet, har min kami lavet på hans tidligere toyota corolla.. på standart alustempler, plejestænger, ventiler, knaster... den leverede 211 hk og lidt under 300 nm.. han kørte fra en ferrai ude på vandel flyveplads, ved dog ikke lige hvilken model det var, men det var en ferrai... han kørte i corollaen til dagligt.. pps han kender turbomotor personligt, så det var ikke sådan en gang klydt der var lavet på hans motor... puha det var en lang smører :lol:

Øh lige hvad var det til på Vandel ??
Det var ikke til DHB for mig bekendt er Corollaen forhjulstrukket og Ferrarien baghjulstrukket. Til DHB er det to forskellige klasser. Spørger bare af ren nysgerrighed for vil da godt vide hvad jeg er gået glip af deroppe.

Turbo.. 19 år 2 måneder siden #11212

• 's profilbillede
Pinky - Det var jo egentlig det svar jeg håbede på :D Men jeg ville heller aldrig køre over 1 bar, så 0.8-0.9 er rigeligt til mig. Men man blir jo altid lidt nervøs for den lille racer. Ville jo nødig ta livet helt af den. Det ville jo være dybt tragisk og pænt dyrt i sidste ende. Men jeg tar en snak med Turbomotor og så må vi se. Mange tak for svaret :D
Tid til at oprette siden: 0.176 sekunder