Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Har du haft en positiv eller negativ oplevelse
med din forhandler eller værksted så skriv det her.
SKRIV SOBERT! - Ellers er det spild af din tid!
Indlæg uden aktivitet slettes ikke.
Ikke medlemmer kan kun læse i dette forum.

EMNE: RIS - Lars Poulsen Biler i Odense

Er der sket mere i denne sag 14 år 3 uger siden #23190

  • darupe
  • darupe's profilbillede
Er der sket mere i denne sag eller er det for tidligt at spørge?


Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

 Der er ikke så meget nyt at 14 år 3 uger siden #23191

  • ponce
  • ponce's profilbillede
Der er ikke så meget nyt at fortælle endnu...





Vi har hver især givet vores version af hele balladen til forbrugerklagenævnet og afventer pt. at sagsbehandleren beslutter hvad næste step skal være. Om bilen skal til en sagkyndig og undersøges yderligere eller om sagen skal for selve klagenævnet, der så skal træffe en endelig afgørelse. Personligt tror og ikke mindst håber jeg at den sagkyndige bliver sprunget over, da jeg jo har en FDM test der tydeligt beskriver hvad problemet er.


Men jeg vender tilbage så snart der er nyt i sagen...


Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

RIS - Lars Poulsen Biler i Odense 13 år 2 dage siden #23192

  • Søren :-)
  • Søren :-)'s profilbillede
<p align="left">


Her er så resutatet fra ponce Da ponce ikke pt er VIP har vi lovet at indsætte resutatet af sagen


<table dir="ltr" border="1" cellspacing="0" cellpadding="7" width="449"><tbody><tr><td height="16" valign="top" colspan="2"><b><font size="4">AFGØRELSE FRA FORBRUGERKLAGENÆVNET


</font></b></td></tr><tr><td height="51" valign="top" width="50%"><b>Forbruger:


</b></td><td height="51" valign="top" width="50%"><font face="Times New Roman,Times">Lars Prægel





</font></td></tr><tr><td height="88" valign="top" width="50%"><b>Erhvervsdrivende:


</b></td><td height="88" valign="top" width="50%"><font face="Times New Roman,Times">Lars Barfoed Poulsen


(Poulsen Biler)


Hjallesevej 67


5230 Odense M


Cvr.: 3114 3381


</font></td></tr><tr><td height="69" valign="top" width="50%"><b>Klage:


</b></td><td height="69" valign="top" width="50%"><font face="Times New Roman,Times">Køb af bil med periodisk manglende trækkraft. Spørgsmål om den erhvervsdrivendes afhjælpningsret er udtømt efter 3 afhjælpningsforsøg.


</font></td></tr></tbody></table><b><font size="2" face="Times New Roman,Times"><font size="2" face="Times New Roman,Times">. </font></font><font face="Times New Roman,Times">På Forbrugerklagenævnets vegne, den


Rasmus Damm / Michael Nielsen


Formand Fuldmægtig





Side 2 Sag 10/01991


</font><table dir="ltr" border="1" cellspacing="0" cellpadding="7" width="136"><tbody><tr><td height="14" valign="top"><font size="1" face="Arial,Arial"><font size="1" face="Arial,Arial">Sag


</font></font><font size="3" face="Times New Roman,Times">10/01991 </font></td></tr><tr><td height="206" valign="top"><b><font size="1" face="Arial,Arial Black"><font size="1" face="Arial,Arial Black">FORBRUGERKLAGENÆVNET


</font></font><font size="1" face="Arial,Arial"><font size="1" face="Arial,Arial">Amagerfælledvej 56


2300 København S


Tlf. 32 66 90 00


Fax 32 66 91 00


Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.


www.kfst.dk


</font></font><b><font size="1" face="Arial,Arial Black"><font size="1" face="Arial,Arial Black">ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET


</font></font></b></b></td></tr></tbody></table><b><font face="Times New Roman,Times">Nævnets begrundelse for afgørelsen


</font><font face="Times New Roman,Times New Roman">Denne sag drejer sig om, hvorvidt den omhandlede bil, som Lars Prægel har købt af


Lars Prægel har oplyst, at bilen har været til reparation tre gange, bl.a. pga. periodisk manglende trækkraft. Da Lars Barfoed Poulsen ikke har kunnet afhjælpe fejlen, har Lars Prægel fremsat krav om ophævelse af købet. Lars Prægel har videre oplyst, at fejlen er periodisk i den forstand, at fejlen var at mærke ved hver køretur, men ikke under hele køreturen.


Lars Barfoed Poulsen har afvist forbrugerens krav og anført, at han ikke har konstateret fejlen. Da bilen har været indleveret til reparation, har bilen ikke udvist manglende trækkraft, og der har ikke været udslag ved en motortest.


Det fremgår af den sagkyndiges erklæring, at den sagkyndige under en 11-12 km lang prøvekørsel konstaterede få "udsættere", hvilket ifølge den sagkyndige skyldes forkert indstilling af tændingen. Endvidere fremgår det af den sagkyndiges erklæring, at kul til midterterminal til strømfordelerdæksel var defekt. Fejlene, eller årsagen hertil, må ifølge den sagkyndiges erklæring antages at have været til stede på leveringstidspunktet og ligger ud over det forventelige, når henses til bilens alder, kørte kilometer og omstændighederne i øvrigt.


Det er på den baggrund nævnets vurdering, at bilen er mangelfuld (købelovens § 76, stk. 1, nr. 4).


En erhvervsdrivende sælger har mulighed for at imødegå en købers krav om ophævelse af et køb eller et afslag i købesummen ved at tilbyde afhjælpning (købelovens § 78, stk. 3). Det er dog en forudsætning, at afhjælpning sker inden for rimelig tid og uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, og sker dette ikke, kan køberen alligevel ophæve købet (købelovens § 78, stk. 4).


Da Lars Barfoed Poulsen ikke har afhjulpet fejlen i tre forsøg, er det nævnets vurdering, at Lars Barfoed Poulsen ikke har afhjulpet fejlen inden rimelig tid. Lars Prægel er derfor berettiget til at hæve købet (købelovens § 78, stk. 4). Nævnet har ved denne vurdering lagt vægt på, at den sagkyndige ved sin besigtigelse har kunnet konstatere fejlen.


Lars Prægel har kørt et ikke ubetydeligt antal kilometer i bilen i sin ejertid og har haft reel nytteværdi af bilen, hvorfor skal der ske fradrag for brug i forbindelse med ophævelse. Nævnet fastsætter skønsmæssigt fradraget til 8.000 kr.


</font><font face="Times New Roman,Times">Lars Barfoed Poulsen, har en fejl, som Lars Barfoed Poulsen er ansvarlig for. Endvidere drejer sagen sig om, hvorvidt Lars Barfoed Poulsen fortsat har mulighed for at afhjælpe fejlen, eller om Lars Prægel kan hæve købet. </font><font size="1" face="Arial,Arial"><font size="1" face="Arial,Arial">Side 3 Sag 10/01991


</font></font><font face="Times New Roman,Times">Da Lars Prægel ikke i tilstrækkelig grad har dokumenteret sine transportudgifter, kan han ikke få erstatning for den udgift.


Tre nævnsmedlemmer, Rasmus Damm, Poul Erik Christensen og Claus Christensen, udtaler, at Lars Prægel ikke kan kræve sin udgift til en FDM specialtest erstattet af Lars Barfoed Poulsen, idet attesten af 4. marts 2010 er ensidigt indhentet af Lars Prægel efter, at denne havde ophævet handlen den 20. februar 2010, hvorfor det ikke for Prægel har været nødvendigt at afholde udgiften, hvorved bemærkes, at Prægel indbragte sagen for Forbrugerklagenævnet den 8. marts 2010.


To nævnsmedlemmer, Casper Schad og Kirsten Nielsen, udtaler, at Lars Prægel forinden indhentelse af FDM specialtesten har reklameret til Lars Barfoed Poulsen, og at Lars Barfoed Poulsen har afvist, at bilen har en fejl, hvorfor udgiften til attesten har været nødvendig for at kunne foretage mangelkonstatering. Lars Prægel er derfor berettiget til at få erstattet udgiften til den foretagne FDM specialtest på 1.260 kr.


Efter udfaldet af stemmeafgivningen kan Lars Prægel ikke få medhold i kravet om erstatning af udgiften til en FDM specialtest.


</font><b><font face="Times New Roman,Times">Renteberegning, omkostninger og tilbagebetaling af klagegebyr


</font><font face="Times New Roman,Times">Renten beregnes efter den rentesats, der fremgår af rentelovens § 5, stk. 1 og 2. Renten beregnes i medfør af rentelovens § 3, stk. 2, fra den 23. marts 2010, som er 30 dage efter den dag, Lars Prægel sendte sit hæve krav til Lars Barfoed Poulsen, og indtil Lars Barfoed Poulsen efterlever nævnets afgørelse ved at betale det skyldige beløb til Lars Prægel.


Beregning af omkostninger følger af forbrugerklagelovens § 17, stk. 1, sammenholdt med § 2 i bekendtgørelse om gebyrer og omkostninger ved Forbrugerklagenævnet.


Tilbagebetaling af klagegebyr følger af § 16, stk. 1, i lov om forbrugerklager.


</font><b><font face="Times New Roman,Times">Forbrugerklagenævnets sammensætning


</font><font face="Times New Roman,Times">Nævnet var under mødet sammensat således:


Rasmus Damm, nævnets formand


Casper Schad, indstillet af FDM


Poul Erik Christensen, indstillet af Håndværksrådet


Kirsten Nielsen, indstillet af Forbrugerrådet


Claus Christensen, indstillet af Dansk Erhverv


</font></b></b></b></b>


Forbrugerklagenævnet har truffet følgende afgørelse:





Lars Barfoed Poulsen skal inden 30 dage fra forkyndelsestidspunktet betale 24.000 kr. til Lars Prægel. Beløbet forrentes med rentelovens rentesats fra den 23. marts 2010. Lars Prægel skal tilbagelevere bilen af mrk. Mitsubishi Lancer 1,3 GL.


Lars Barfoed Poulsen skal betale 6.800 kr. til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til dækning af sagsomkostninger. Beløbet skal betales senest 30 dage efter datoen for udsendelse af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens opkrævning af beløbet.


Nævnets afgørelse uddybes i afsnittet "Nævnets begrundelse for afgørelsen" nedenfor.


Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tilbagebetaler klagegebyret på 160 kr. til Lars Prægel


Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Godt at der er nogen der kan 13 år 2 dage siden #23193

  • Nully
  • Nully's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2277
  • Modtagne TAK: 46
Godt at der er nogen der kan vinde over dårlige værksteder


Galant for ever
Den ene af 2 der selv har kørt en højre styret Evo 3
Den eneste af 2 der selv har kørt en Evo 8
Har selv kørt et modulvogntog fra Frode Laursen på 25m
www.nullysgalant.dk
www.mitsu-shop.dk
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fantastisk, tillykke med 13 år 2 dage siden #23194

  • Basse
  • Basse's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platinum Boarder
  • Indlæg: 652
  • Modtagne TAK: 1
Fantastisk, tillykke med sejren, godt at det gik den vej,og ja, der er desværre mange brådne kar i autobranchen,så må man håbe at forhandleren får lidt at tænke over i fremtiden :punk:


Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fantastisk, tillykke med 13 år 2 dage siden #23195

  • Basse
  • Basse's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platinum Boarder
  • Indlæg: 652
  • Modtagne TAK: 1
Fantastisk, tillykke med sejren, godt at det gik den vej,og ja, der er desværre mange brådne kar i autobranchen,så må man håbe at forhandleren får lidt at tænke over i fremtiden :punk:


Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.156 sekunder