Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Carisma 1,8 GDi tomgang og hakken i kørsel

Mit problem er ikke kun den 14 år 11 måneder siden #22464

• mariamus
  • mariamus's profilbillede
Mit problem er ikke kun den svingende tomgang, nej, hvis bare det var det... Problemet er at jeg tænder bilen, så hoster den lidt og kommer op på ca 200 omdrejninger og så vimser den mellem 1200 og 200 omdrejninger, op og ned hele tiden.

Hvis jeg så træder lidt på speederen og slipper den igen, så stryger den lige direkte i bund og bilen går ud med et halvkvalt suk. jeg skal køre indtil bilen bliver lidt varm før den holder med at gå ud, det er mildest talt ved at drive mig til vanvid, for det birker bare til at blive værre.

Nu har jeg skiftet spjældhus, luftmassemåler og lambdasonde, og det har ingen forskel gjort!

Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hej Mariamus.Jeg har egentlig 14 år 11 måneder siden #22465

• TaagMan
  • TaagMan's profilbillede
Hej Mariamus.

Jeg har egentlig læst meget af det i har skrevet herinde, og jeg kan godt se at dit problem er storgrumt, men jeg vil næsten væde en kasse bajere på at dit problem er nøjagtig det samme som min... at indsugningsmanifolden, og indsugningsventilerne er proppet til med koksaflejringer, så der ikke kommer mindre luft ind end styringen regner med? Det er også derfor jeg er lidt interesseret i om der er nogen der har en snydemetode til at få det lort raget af... for jeg er lidt led ved at sku bruge en weekend på at skille hele lortet ad, og gå amok med en ukrudtsbrænder for at få det lort af.

Har du fået foretaget en indsugningsrens... for, jeg kan se du har prøvet 37 andre ting... ca... og intet har hjulpet dig...?

Min bil går lavt i tomgang 14 år 11 måneder siden #22466

• darupe
  • darupe's profilbillede
Min bil går lavt i tomgang EFTER opvarmning. Den ligger på ca. 500 RPM. Hvis jeg så stopper bilen og venter 2 minutter før jeg starter igen, så når den starter går den lige op på ca. 1200 RPM i 2-3 sekunder, derefter styrtdykker den ned til ca. 100 RPM. Når den når de 100 RPM, så kan du stort set ikke høre motoren mere, men bilen ryster ikke. Der går så lige et øjeblik før den sniger sig op på 500 RPM igen.

Som du skriver, TaagMan, så er det rigtigt at den godt kan stå i tomgang ved lave RPM. Det betyder dog ikke, at bilen skal gøre det. Den er nemlig, som de fleste andre biler, lavet til at stå på 800 RPM tomgang ved alm. belastning og ca. 850-900 RPM med klima/aircondition tændt.

De mulige årsager jeg er nået frem til, er følgende:

- Defekt / beskidt tomgangsmotor (tomgangsventilen eller selve stepmotoren)
- Utæt vakuum slange
- Koksbefængt indsugningsmanifold

Det med kænguru hoppene kan også være forårsaget af vakkum/indsugning, men jeg har også læst på udenlandske forum, at problemet blev løst ved at udskifte koblingen. Der er samtidig mange der siger, at den fra Mitsubishi er noget skrammel, men det vil jeg ikke udtale mig om. Jeg tror nu deres koblinger virker ganske fint, men de slides jo som alt andet.

Jeg har prøvet Den der 14 år 11 måneder siden #22467

• mariamus
Jeg har prøvet Den der BellAdd, og det hjalp heller ikke. Den fik en hel dåse og så blev den knaldet op på 7000 omdrejninger og den hostede vildt bagud.
Men det gjorde faktisk ingenting.
jeg har hørt meget om at den skulle carbonblastes for at få den renset. Men det kan også gøres ved at skille lortet helt ad og ellers gå igang selv.
Læste på en hjemmeside at mitsubishi erkendte problemet med at den soder, og at man kunne få den blastet gratis hvis den har brugt anbefalet olie i hele dens levetid.
Jeg mener at min aldrig har brugt andet end 5w/40. men om det er den daglige anbefalede det skal jeg ikke kunne sige.

http://da.bildelsbasen.se/?li 14 år 11 måneder siden #22468

• mariamus
da.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19013048 gu ved om den her kunne være en evt. synder?

Det er ikke koblingen, det er 14 år 11 måneder siden #22469

• TaagMan
  • TaagMan's profilbillede
Det er ikke koblingen, det er jeg 100 på. Det vil jeg helt udelukke.

Jeg har et ECU kabel og jeg kan se hvad motorstyringens "Target Idle Speed" er... og jeg kan straks sige at det IKKE passer den er lavet til at gå i tomgang ved 800 RPM... Jeg har set Target Idle Speed fra 1300 til 400 med min PC, så det er ikke overraskende for mig at den rent faktisk tar de omdrejninger det er meningen den skal tage. Men, dine 100 rpm, det er helt klart noget sygt... Hvis du klemmer til den, og den så dykker, så er det sikkert fordi der sidder en masse gunk indsugningen, så den kører ALT for rig... og inden den når at få korrigeret det, ud fra målinger, så går det jo galt til at starte med.. den kører jo efter et skema, så hvis det skema overhovedet ikke passer, fordi motoren er svinet til med svovl... så opfører den sig jo ikke efter hensigten...

Min står rimelig stabilt i tomgang, men den "tøver", hvis jeg trykker klampen i bund uden belastning... helt sikkert fordi der sidder koks på ventilerne... eller, det er jeg slet ikke i tvivl om... jeg kan jo se med lommelygten at den er svinet til... så hvordan ser det ikke ud længere nede...?
Tid til at oprette siden: 0.157 sekunder