Min bil går lavt i tomgang EFTER opvarmning. Den ligger på ca. 500 RPM. Hvis jeg så stopper bilen og venter 2 minutter før jeg starter igen, så når den starter går den lige op på ca. 1200 RPM i 2-3 sekunder, derefter styrtdykker den ned til ca. 100 RPM. Når den når de 100 RPM, så kan du stort set ikke høre motoren mere, men bilen ryster ikke. Der går så lige et øjeblik før den sniger sig op på 500 RPM igen.
Som du skriver, TaagMan, så er det rigtigt at den godt kan stå i tomgang ved lave RPM. Det betyder dog ikke, at bilen skal gøre det. Den er nemlig, som de fleste andre biler, lavet til at stå på 800 RPM tomgang ved alm. belastning og ca. 850-900 RPM med klima/aircondition tændt.
De mulige årsager jeg er nået frem til, er følgende:
- Defekt / beskidt tomgangsmotor (tomgangsventilen eller selve stepmotoren)
- Utæt vakuum slange
- Koksbefængt indsugningsmanifold
Det med kænguru hoppene kan også være forårsaget af vakkum/indsugning, men jeg har også læst på udenlandske forum, at problemet blev løst ved at udskifte koblingen. Der er samtidig mange der siger, at den fra Mitsubishi er noget skrammel, men det vil jeg ikke udtale mig om. Jeg tror nu deres koblinger virker ganske fint, men de slides jo som alt andet.