Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Carisma 1,8 GDi tomgang og hakken i kørsel

kan det være den har noget 15 år 4 dage siden #22458

• Gæst
  • Gæst's profilbillede
kan det være den har noget med EGR ventil
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Så fik jeg skiftet lambda 15 år 2 dage siden #22459

• darupe
  • darupe's profilbillede
Så fik jeg skiftet lambda sonde osv, men som altid var jeg så "heldig" at noget andet var slidt, nemlig forrøret. Der var dog ingen tvivl for de lod mig se det, inden de begyndte at gøre noget. Jeg havde dog ikke lige iberegnet, at jeg skulle af med ~2000 inkl. moms for et forrør + pakninger. Sådan er det nu bare!

Nu til vores problem: Jeg synes motoren larmer mindre nu og kører meget mere jævnt. Den havde det også med, at lave noget huggeri hvis du f.eks. i 5. gear, langsomt lod den falde fra f.eks. 80 km/t til 60 km/t. Dette synes jeg den er holdt op med, så jeg skal lige prøve her senere i dag at trille afsted i 1./2. gear med rigtig langsom hastighed så jeg kan se om kænguru tendensen er væk. Jeg vender derfor lige tilbage med en opdatering her senere.

PS: Jeg fik også skiftet benzinfilteret, så jeg kan ikke garantere, hvis problemerne er løst, at det kun var sonden der var skyld i det.

Min sonde er kommet med 15 år 2 dage siden #22460

• mariamus
  • mariamus's profilbillede
Min sonde er kommet med posten idag. så må jeg lige se om jeg kan få lov til at skifte den i skolen på mandag :D

Det har desværre ikke fjernet 15 år 2 dage siden #22461

• darupe
  • darupe's profilbillede
Det har desværre ikke fjernet kænguru-hopperiet, men det er mindsket en anelse. Den bruger dog væsentlig mindre benzin kan man høre samt mærke, men nu prøver jeg lige at nulstille da jeg tror de glemte det på værkstedet. Så kan jeg lige vende tilbage i morgen, hvor jeg alligevel kører 120 km. Der er det lidt nemmere at vurdere, især hvis jeg havner i kø på motorvejen etc.

Lidt senere end skrevet, men 14 år 11 måneder siden #22462

• darupe
  • darupe's profilbillede
Lidt senere end skrevet, men nu har jeg haft nulstillet samt kørt den lidt til igen. Umiddelbart kører den mere jævnt og larmer også mindre. Den bruger som skrevet mindre benzin, men den har stadig tendens til lidt kænguru hop. Jeg vil dog sige at det er mindsket MEGET, så jeg tror altså resten skyldes en mindre utæt indsugningspakning eller generelt en utæthed ved en vakuum slange. Det bliver derfor mit næste projekt, lige at gå slanger og pakninger igennem, men det må lige vente til næste måned. Det ender nok med at jeg skiller hele indsugningen ad, renser den og sætter nye pakninger på.

Jeg er også en halvlykkelig 14 år 11 måneder siden #22463

• TaagMan
  • TaagMan's profilbillede
Jeg er også en halvlykkelig Carisma GDI ejer.

Den har masser af smånykker. Jeg vil kalde motorgangen alt andet end uraffineret.

Ud af lige landevej med 80 km/t gir den af og til små ryk... det er jeg egentlig ligeglad med.

Ved lav hastighed på vej ud af en rundkørsel i 2. gear giver den gerne et ryk når jeg påbegynder acceleration. Det er røvirriterende.

Hvis jeg f.eks. kører 80 i 3 gear, og forsøger at få den til at GDI, dvs. under 6L/100km, går den alt andet end jævnt. Man sidder og vipper i sædet.

Det er nøjagtig det samme hvis man er i en kø, og tøffer rundt i 2 gear... hvis man kommer lidt op i omdrejninger går den ujævnt.

Den står stabilt i tomgang, og tar de omdrejninger ECU'en ber den om at tage. Dvs, fra 1300-400 rpm, alt efter om den er kold eller varm. Jeg skal i øvrigt hilse og sige, det ikker er nogen fejl at den går lavt i omdrejninger... det gør den simpelthen fordi den KAN... i ved... hippigrøn langhåret øko bil.

Jeg har en rimelig go idé om at det er pga. koksaflejringer i indsugningsmanifold, og ovenpå indsugningsventilerne. Jeg har hørlet et par runder Bell-Add ServiceRens 2B igennem indsugningsspjældet, og givet den nogle smæk bagefter... høje omdrejninger og belastning. De æder faktisk det værste af det, men jeg synes aldrig den blir hel "go"... jeg har givet den en runde i dag, og jeg må indrømme jeg blev skuffet da jeg kom til at lyse ned i manifolden...:

Man skriver jo normalt på de fora her, for at få svar på spørgsmål, så her er et:

Hvordan fanden får jeg det lort ud af min manifold? Ska jeg virkelig til at skrue hele lortet af, og rense det manuelt?

Og til alt det pjat med at lysstryrken falder når man træder koblingen i bund... det er normalt. Generator spændingen skal være højere end batteriets, for at kunne lade strøm på... og generatoren producerer kun strøm hvis den er over nogle bestemte omdrejninger... ergo falder spændingen når den går i tomgang... med mindre det er koldt, og batteriet er svagt... derfor de højere omdrejninger hvis den er kold. Det er en meget avanceret styring... og bestemt ikke i stykker, bare fordi lyset dykker lidt i styrke engang imellem. Det samme med når man drejer på rattet, tænder aircon osv... bilen ved hvis den skal bruge flere omdrejninger for at fungere. Førhen var man pisse ligeglad med den slags, og satte bilen til at tage 1200 rpm i tomgang, fordi det dækkede højstnævnte...

Tid til at oprette siden: 0.155 sekunder