Jeg er også en halvlykkelig Carisma GDI ejer.
Den har masser af smånykker. Jeg vil kalde motorgangen alt andet end uraffineret.
Ud af lige landevej med 80 km/t gir den af og til små ryk... det er jeg egentlig ligeglad med.
Ved lav hastighed på vej ud af en rundkørsel i 2. gear giver den gerne et ryk når jeg påbegynder acceleration. Det er røvirriterende.
Hvis jeg f.eks. kører 80 i 3 gear, og forsøger at få den til at GDI, dvs. under 6L/100km, går den alt andet end jævnt. Man sidder og vipper i sædet.
Det er nøjagtig det samme hvis man er i en kø, og tøffer rundt i 2 gear... hvis man kommer lidt op i omdrejninger går den ujævnt.
Den står stabilt i tomgang, og tar de omdrejninger ECU'en ber den om at tage. Dvs, fra 1300-400 rpm, alt efter om den er kold eller varm. Jeg skal i øvrigt hilse og sige, det ikker er nogen fejl at den går lavt i omdrejninger... det gør den simpelthen fordi den KAN... i ved... hippigrøn langhåret øko bil.
Jeg har en rimelig go idé om at det er pga. koksaflejringer i indsugningsmanifold, og ovenpå indsugningsventilerne. Jeg har hørlet et par runder Bell-Add ServiceRens 2B igennem indsugningsspjældet, og givet den nogle smæk bagefter... høje omdrejninger og belastning. De æder faktisk det værste af det, men jeg synes aldrig den blir hel "go"... jeg har givet den en runde i dag, og jeg må indrømme jeg blev skuffet da jeg kom til at lyse ned i manifolden...:
Man skriver jo normalt på de fora her, for at få svar på spørgsmål, så her er et:
Hvordan fanden får jeg det lort ud af min manifold? Ska jeg virkelig til at skrue hele lortet af, og rense det manuelt?
Og til alt det pjat med at lysstryrken falder når man træder koblingen i bund... det er normalt. Generator spændingen skal være højere end batteriets, for at kunne lade strøm på... og generatoren producerer kun strøm hvis den er over nogle bestemte omdrejninger... ergo falder spændingen når den går i tomgang... med mindre det er koldt, og batteriet er svagt... derfor de højere omdrejninger hvis den er kold. Det er en meget avanceret styring... og bestemt ikke i stykker, bare fordi lyset dykker lidt i styrke engang imellem. Det samme med når man drejer på rattet, tænder aircon osv... bilen ved hvis den skal bruge flere omdrejninger for at fungere. Førhen var man pisse ligeglad med den slags, og satte bilen til at tage 1200 rpm i tomgang, fordi det dækkede højstnævnte...