Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Defekt top

Defekt top 17 år 6 måneder siden #17157

• 's profilbillede
Nu står vi med en halv skilt lancer motor :-S

Men vi kan ikke få rem-hjulene af ved krumtappen. Har endda lavet et special værktøj som kan stoppe det yderste remhjul. Men vi kan ikke få bolt/møtrikken ud.

Er der nogen der ved om det er alm. eller "links" gevind der ved krumtappen?

Eller på anden måde lige ved noget som gør vi kan komme videre... :shock:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Defekt top 17 år 6 måneder siden #17158

• 's profilbillede
Og har desuden lidt svært ved at se det mærke (hvis der da er et mærke :? )på topdækslet (eller måske topstykke) som skal passe med mærket på det øverste rem hjul til tandremmen...

Håber på en hjælpende hånd.

Mit tlf. nr er 26 28 33 25, hvis nogen evt. vil smide en besked hvis de svarer herinde på forum.

Tusind tak

Defekt top 17 år 6 måneder siden #17159

• 's profilbillede
den bolt som er spændt på krumtappen, plejer ikke at være med link's gevind... de er spændt temlig hårdt, ca 180 nm.. du skal nok bruge en luftnøgle.. eller du kan sætte en forlænger (måske et stykke rør til at forlænge håndtaget på skraldenøglen) på en topnøgle, så tjekker du lige hvad vej motoren køre rundt med starteren, så kan du måske sætte, skraldenøglen, på bolten, og i "klemme" ved torpedopladen, eller kølervangen.. så sætter du dig ind i bilen, og så drejer du nøglen, om så den starteren slå til, men det skal kun være meget hurtigt til og fra, på den måde kan du slå bolten løs.. ved godt det ikke er den helt rigtige måde at gøre det på, men har virkede for mig på flere toyotaer..

Defekt top 17 år 6 måneder siden #17160

• 's profilbillede
Så blev toppen skiftet, samlet og motoren startede som den skulle. Jeg lod den stå i 1 times tid i tomgang hvor den gik jævnt og lækkert.

Da jeg så skulle hjemad mærkede jeg i starten at den gik lidt ujævnt ved lave omdrejninger. Men ellers kørte den fint nok (kørte stille og roligt)

Men efter et par minutters kørsel, begyndte "check engine" lampen at lyse. (kørte stille og roligt 70-80km/t i 5. gear) Møg møg møg tænkte jeg. Herefter stod den meget lavt i tomgang og kørte lidt ujævnt.

Tjekkede alle stik, og der var ikke noget som var glemt at blive sat på.
Så kørte videre på "nød-programmet". Og kørte fint nok.

Efter 30 km da farten kom lidt højere op, slukkede lampen og motoren kørte bedre. Stod i normal tomgang (ca. 900-1000 rpm) Kom på motorvejen og den kørte stadig fint. Kørte pænt ca. 120km/t. Prøvede en gang imellem at give lidt gas, og den trak også rent.

Jeg lavede lidt test.
Hvis man fx kørte i 2. gear og gav ½ gas acc. den fint.
2. gear og fuld gas trak den godt, indtil den kom op til 4000-4500 omdr. hvor den begyndte at sætte lidt ud.

5. gear ved 120.
Fuld speeder i kort tid (1 sek for derefter at slippe igen) = god acc
Fuld speeder i længere tid = gav en lyd jeg ikk helt kan beskrive.

Mit håb er lidt at det er tændingen der står forkert. MEN vi lavede et mærke, så vi har sat den på som den sad inden, og der lavede den ikke de numre.

Men kan det være tændingen der ska stå anderledes efter skift af toppakning. Og den måske tænder for tidlig. Og derved har check engine lampen lyst i starten da jeg kørte langsomt pga. meget tændings banken?

Og derfor tænder den ALT for tidligt ved fuld gas når den forskyder tændingen?

Er måske galt på den, men håber på lidt indput der kan hjælpe.
Og motoren startede perfekt efter skiftet. Jeg nulstillede ecu'en ved at lade den stå i tomgang i ½ time. I starten lå tomgang på 2000-2200 rpm, men faldte løbende som motoren blev varm til ca. 1700 rpm.

Der stod den vel 15-20 min, hvorefter den faldte til 900 rpm. Regnede med den var nulstillet der, men lod den stå 10 min mere for en sikkerheds skyld.

Langt indlæg (sorry), men håber ikke det er så langt at det ikke bliver læst.

Defekt top 17 år 6 måneder siden #17161

• 's profilbillede
Kan det måske være tandremmen, som sidder en smule forkert?

Defekt top 17 år 6 måneder siden #17162

• 's profilbillede
Kunne være et af dine tændrør der ikke tænder korrekt, evt for stor elektrode afstand, min lavede næsten det samme som din indtil jeg skiftede tændrør, et af de gamle så ud til at have alt for stor elektrode afstand, siden skiftet til nye tændrør forsvandt fejlen.

MvH
Polleman
Tid til at oprette siden: 0.144 sekunder