Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Ventiler tikker!?

Ventiler tikker!? 18 år 2 måneder siden #1976

• 's profilbillede
Jeg har en Mitsubishi L400 2,0 benzin fra 1996. Har nu kørt 144.000 km. Jeg kan se at mitsubishi har påfyldt 15W40 castrol olie på den og en enkelt gang "december" påfyldt 10W30 castrol. Jeg har så selv kørt på "Kvickly" olie 5W40 fuldsyntetisk ca. 20.000 km, hvilket jeg tror har svinet motoren en del til,,, en mistanke. Den tikker jævnligt både ved koldstart og efter lange turer, men underligt nok kan den også stå i tomgang ca. 5 min. og ikke tikke en eneste gang! Har sidenhen givet en en ordentlig omgang smogdoctor, ½ liter hvor den stod i tomgang i 30 min. hvorefter jeg skiftede olie på den til en 5W40 Laser.
Så begyndte den virkelig at tikke hele tiden, så jeg skiftede igen til en castrol 15W40 og så er den holdt fuldstændigt op med at tikke når den er driftsvarm, ca. 5 min. Men hvis jeg starter den fra koldstart og lader den stå i tomgang så tikker den i ca. 5 min før det forsvinder fuldstændigt??? Er der nogen som har et forslag til løsning eller lyder det mere som nogle ventilløftere er defekte/slappe???
I instruktionsbogen siger den at 15W40 går helt ned til -15 celcius, så det burde være ok. Motoren har hydrauliske ventiler, 16 stk.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ventiler tikker!? 18 år 2 måneder siden #14381

• Nully
  • Nully's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Modtagne TAK: 46
Jeg tror ikke der er nogen i klubben der ikke snart har haft ventiler der tikker :cry: vi har alle gjort det samme,Giv den en Abcon oil system cleaner, tap olien af og giv den et nyt olie filter, kom så en Abcon Blå-m i olien og brug en 5/40 eller en 10/ 40 :cry:

Så har du fået renset dine løftere de er bare snavset til og så kan olien ikke komme igennem, og slet ikke en tyk olie
Galant for ever
Den ene af 2 der selv har kørt en højre styret Evo 3
Den eneste af 2 der selv har kørt en Evo 8
Har selv kørt et modulvogntog fra Frode Laursen på 25m
www.nullysgalant.dk
www.mitsu-shop.dk

Ventiler tikker!? 18 år 2 måneder siden #14382

• 's profilbillede
Nully skrev:
Jeg tror ikke der er nogen i klubben der ikke snart har haft ventiler der tikker :cry: vi har alle gjort det samme,Giv den en Abcon oil system cleaner, tap olien af og giv den et nyt olie filter, kom så en Abcon Blå-m i olien og brug en 5/40 eller en 10/ 40 :cry:

Så har du fået renset dine løftere de er bare snavset til og så kan olien ikke komme igennem, og slet ikke en tyk olie
Sjovt at spørgsmålet kom op igen , du kan roligt stole på hvad NULLY siger , har selv fået anbefalet 5 w / 40 !! Iøvrigt , hvis du melder dig ind i klubben er vi 3 med L400 ( min ejen er også en 2.0´er )

Tynd olie løber hurtigere væk? 18 år 2 måneder siden #14383

• 's profilbillede
Nully skrev:

Ja jeg tror sgu den OK olie fra Kvickly har gjort sit til de er blevet snavsede!!

Nu har jeg jo lige givet den en kæmpe motorrens med Smogdoctor og vil vente til næste olieskift, men kan det betale sig at hælde Abcon Blå-m i olien indtil da??? (Ellers vil jeg også prøve AOS ved næste skift)

Jeg har lige læst at der er nogen som skrive at hvis olien er for tynd kan den også løbe for hurtigt væk fra ventilløfterne??? Men så er spørgsmålet jo om det også gælder for min vogn når den nu "kun" er fra 96 og har kørt ca. 144 kg?

Re: Tynd olie løber hurtigere væk? 18 år 2 måneder siden #14384

• 's profilbillede
Skal lige siges at tikken er forholdsvis svag og absolut kun er i starten ved tomgang,, max 5 min! (Indtil man har afiset og kabinen er lidt varm).
Så den er blevet bedre i hvertfald, men man er vel perfektionist med sin bil :)

Har hørt fra en mekanikker som tidligere har arbejdet hos Mitsubishi at bilerne skulle have en el. anden svaghed med tikkende ventiler - han sagde ikke om det var defekte løftere/snavs el. lign. Hmmm.

Ventiler tikker!? 18 år 2 måneder siden #14385

• 's profilbillede
Så har du fået renset dine løftere de er bare snavset til og så kan olien ikke komme igennem, og slet ikke en tyk olie[/quote]
Sjovt at spørgsmålet kom op igen , du kan roligt stole på hvad NULLY siger , har selv fået anbefalet 5 w / 40 !! Iøvrigt , hvis du melder dig ind i klubben er vi 3 med L400 ( min ejen er også en 2.0´er )[/quote]

Det gør jeg!
Tid til at oprette siden: 0.163 sekunder