Nully skrev:
Nu er vi enige om at det er ventiløftere vi taler om

Det er ikke ret tit det hjælper at skifte ventilløfterene, fik skiftet alle mine i 1994 på garantien

Bilen er fra 1992 tre måneder efter tikkede den lige så meget igen, så tog man alle løfterene ud og målte dem i en maskine så der kom olie tryk igennem, og der var 8 der ikke kunne overholde det tryk de skulle have, så der kom 8 nye i, igen på garantien, jeg var så heldig at have 7 års garanti på bilen 3år fra fabrikken og da den var næsten tre år fik jeg et tilbud fra Mitsubishi om at tegne en 4 års forsikring for 1985,00 kr for 4 år så det gjorde jeg selvfølgelig

Nå men de ville bare skifte ventilløftere hele tiden, det syntes jeg var ireterende at hele tiden skulle på værksted, så vi blev enige om at prøve noget andet, de brugte Castrol olie så vi prøvede Shell helix olie og det hjalp noget på tikkeriet, men ikke helt så prøvede vi at komme Swedol i så holdt det helt op

og i dag bruger jeg bare Abcon i stedet for
Det er simpelt hen fordi løfterene bliver beskidte og ikke kan trykke olie igennem det lille hul, i japan er hullet i løfterene meget større og de har ikke de problemer
Så burde det vel egentlig i teorien være muligt at manuelt også at rense hullerne i ventilløfterene hvis det er olien som har svinet til???
Min L400 2.0 benzin tikker overhovedet ikke mere når den er driftsvarm og det er på castrol 15W-40 som jo nok af mange vil betegnes lidt for tyk her om vinteren selvom den går ned til -15 grader. Hvis jeg koldstarter i frost og lytter intenst med kålhovedet helt nede i motorrummet så kan jeg kun lige ane det nogle få gange og når der så er gået ca. 3-4 min. så er det permanent væk (blevet lidt driftsvarm).
Tror helt sikkert Smogdoctor har hjulpet en hel del, så næste olieskift får den igen - så alle urenheder forhåbentligt kan komme helt ud.
I manuallen til bilen står der sgu under "start" at motoren tikker lige efter den er blevet "lidt" varm og at dette kun skyldes motorkonstruktionen og at man skal fortsætte med opvarmningen så vil den forsvinde..hmmm. ja...
Jeg kørte som tidl. nævnt på Kvickly Olie, OK fuldsyntetisk olie, som mange mekanikere fraråder da det umiddelbart skulle svine og den begyndte efter ca. 20.000 at tikke meget (2 gange oliskift OK olie 5W40). Kørte så på Shell Helix 10W40 der tikkede den kun periodevis.
Nu køre den så som ovennævnt på castrol 15W40 og er holdt helt op.
Vil dog til næste vinter bruge den mere pebrede motorolie castrol 10W30 da den går længere ned i frotgraderne.