Hej alle!
Har for nylig erhvervet mig min første Mitsubishi og det er også min første bil med automatgear. Det har været en positiv overraskelse, indtil videre..hehe! Nu er jeg nemlig blevet bange for jeg har gjort skade på min gearkasse
Kort efter jeg overtog den, begyndte den at dryppe lidt fra de rør der løber fra gearkassen og ud til køleren. Det kørte jeg med i ca. 14 dage før de blev skiftet. Den lagde vel hvad der svarer til 10-20 dryp i løbet af en nat... Dét har jeg så fået det lavet og jeg tjekkede oliestanden i gearkassen efter at have kørt ca. 20 km efter manualen. Og olien dækkede hele H'et i "Hot" på målestangen. Sådan var oliestanden også da jeg overtog bilen, så det mente jeg var som det skulle være.
Jeg var så i dag ude og køre en tur i det gode vejr, og da jeg så skyder lidt til den - en tur på motorvej, kickdown osv.. - så ville den pludselig ikke skifte til 5. gear... hverken når jeg løftede foden lidt ved ca. 130km/t i 4. gear - eller... da jeg gav den noget gas... Og så var jeg pludselig fanget på motorvejen 30km fra alting.. i 4. gear...
Og nu panikker jeg så lidt..
Jeg lagde vejen forbi Thansen på vejen hjem og hentede noget automatgearolie - IQ-X Automatgearolie, A.T.F. Dexron III - og så gik jeg ud og hældte en ½ liter på og kørte hjem... Nu er hele "Hot"-feltet dækket... Allerede på vejen hjem kunne jeg faktisk mærke en stor forbedring i alle gear, på nær 5. gear... det tog ca. 15 mins kørsel før det var tilbage... Oen nu føles det underligt når jeg holder farten mellem 90-120 km/t i 5. gear - det føles som om den kæmper for at holde farten, den trækker ikke godt og er urolig... som om der er grus i gearet

Jeg har vel kørt 50km på denne måde... Og nu tør jeg ikke mere...
Så fandt jeg denne side i min jagt på info om automatgearolie, råd og vejledning - og håber i vil hjælpe mig med at redde min fine, lille racer..
Min manual siger, at jeg skal bruge Dia Queen SP-III. Jeg kan forstå, at det i Europa går under navnet BP Autran SP III. Kan nogen bekræfte, at det er dén olie jeg skal have fat i 6 liter af - eller kan jeg lave den kombo mange herinde snakker om - Abcon Grå T sammen med Dexron II automatgearolie - eller er det kun for manuelle gearkasser...?
Synes jeg har set et par steder efterfølgende, at man putter bare ikke Dexron III-olie i sin automatgearkasse..?
Er det lykkedes mig, at fucke helt op eller står mit grå lyn til at redde...?