Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Krise med automatgearkassen! ´92 Colt 1.6 GLXi

Krise med automatgearkassen! ´92 Colt 1.6 GLXi 14 år 11 måneder siden #3862

• Christian O
  • Christian O's profilbillede
Hej alle!

Har for nylig erhvervet mig min første Mitsubishi og det er også min første bil med automatgear. Det har været en positiv overraskelse, indtil videre..hehe! Nu er jeg nemlig blevet bange for jeg har gjort skade på min gearkasse :(

Kort efter jeg overtog den, begyndte den at dryppe lidt fra de rør der løber fra gearkassen og ud til køleren. Det kørte jeg med i ca. 14 dage før de blev skiftet. Den lagde vel hvad der svarer til 10-20 dryp i løbet af en nat... Dét har jeg så fået det lavet og jeg tjekkede oliestanden i gearkassen efter at have kørt ca. 20 km efter manualen. Og olien dækkede hele H'et i "Hot" på målestangen. Sådan var oliestanden også da jeg overtog bilen, så det mente jeg var som det skulle være.

Jeg var så i dag ude og køre en tur i det gode vejr, og da jeg så skyder lidt til den - en tur på motorvej, kickdown osv.. - så ville den pludselig ikke skifte til 5. gear... hverken når jeg løftede foden lidt ved ca. 130km/t i 4. gear - eller... da jeg gav den noget gas... Og så var jeg pludselig fanget på motorvejen 30km fra alting.. i 4. gear...

Og nu panikker jeg så lidt..

Jeg lagde vejen forbi Thansen på vejen hjem og hentede noget automatgearolie - IQ-X Automatgearolie, A.T.F. Dexron III - og så gik jeg ud og hældte en ½ liter på og kørte hjem... Nu er hele "Hot"-feltet dækket... Allerede på vejen hjem kunne jeg faktisk mærke en stor forbedring i alle gear, på nær 5. gear... det tog ca. 15 mins kørsel før det var tilbage... Oen nu føles det underligt når jeg holder farten mellem 90-120 km/t i 5. gear - det føles som om den kæmper for at holde farten, den trækker ikke godt og er urolig... som om der er grus i gearet :( Jeg har vel kørt 50km på denne måde... Og nu tør jeg ikke mere...

Så fandt jeg denne side i min jagt på info om automatgearolie, råd og vejledning - og håber i vil hjælpe mig med at redde min fine, lille racer..

Min manual siger, at jeg skal bruge Dia Queen SP-III. Jeg kan forstå, at det i Europa går under navnet BP Autran SP III. Kan nogen bekræfte, at det er dén olie jeg skal have fat i 6 liter af - eller kan jeg lave den kombo mange herinde snakker om - Abcon Grå T sammen med Dexron II automatgearolie - eller er det kun for manuelle gearkasser...?

Synes jeg har set et par steder efterfølgende, at man putter bare ikke Dexron III-olie i sin automatgearkasse..?

Er det lykkedes mig, at fucke helt op eller står mit grå lyn til at redde...?

Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

De problemer du her beskriver 14 år 11 måneder siden #24261

• gysse
  • gysse's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Gold Boarder
  • Modtagne TAK: 5
De problemer du her beskriver tyder meget på at dit filter i gearkassen skal skiftes, med

hensyn til olie skal du huske på at når du tømmer olien af vil det blive ca. 2,5-3L. i

converteren som ikke er til at tømme af uden at man er nød til at pille gearkassen af.

så hvis jeg var dig ville skifte olie og filter med det samme og se om det hjælper og

så lade de 2-3L i converter være i første omgang

Gysse ;-)

Livet er for kort til fartbegrænsninger

Hej Gysse!Tak for dit svar! 14 år 11 måneder siden #24262

• Christian O
  • Christian O's profilbillede
Hej Gysse!

Tak for dit svar! :)

Jeg vil prøve at skifte filter + olie som du foreslår. Mht. olien, min manual siger, at jeg skal bruge Dia Queen SP-III. Jeg kan forstå, at det i Europa går under navnet BP Autran SP III. Kan du bekræfte, at det er den olie jeg skal have fat i - eller kan jeg lave den kombo mange herinde snakker om - Abcon Grå T sammen med Dexron II automatgearolie - eller er det kun for manuelle gearkasser...?

På forhånd tak :)

Hej igenDer må ikke komme 14 år 11 måneder siden #24263

• gysse
  • gysse's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Gold Boarder
  • Modtagne TAK: 5
Hej igen

Der må ikke komme grå-t på, det er kun for manuelle gearkasser.

Der er en der hedder rød-aut det er den du skal bruge og så den forskrevende olie

Om det er BP Autran SP III må jeg være dig svar skyldig så godt kenner jeg ikke olierne

men på min Sigma og min Colt har jeg bare brugt alm. Dexron II

;-)

Livet er for kort til fartbegrænsninger

Hej,Jeg har desværre lige 14 år 11 måneder siden #24264

• Phliplip
  • Phliplip's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Modtagne TAK: 3
Hej,

Jeg har desværre lige været nødt til at købe en "ny" brugt tiptronic gearkasse til min Galant :( :( :( :( Lige pludselig virkede den ikke længere!

Nå, men ham jeg har købt gearkassen af fortæller mig, at den SKAL SKAL SKAL og MÅ KUN få SP-III olie! Hvis jeg fyldte noget andet i skulle jeg have ny gearkasse igen om et par måneder! Nu tager jeg sådan noget meget alvorligt, mest fordi jeg også har en Carisma GDI - og jeg ved hvor kræsen den er med olie!

Så jeg må igang med at undersøge mine papirer på bilen - som jeg næsten lige har købt (ikke engang kørt 10K km i den). For at finde ud af om jeg kan se hvad den har fået fyldt på af olie hvis den lige har fået skiftet gearkasse olie!

Så man skal sq tage det seriøst! Hvis der er i manualen står et bestemt type olie!.. Better safe than sorry!

Kan i øvrigt fortæller jer at en NY tiptronic gearkasse koster 60.000 + mormor! Om det er fordi AutoForum Roskilde smører den med en fed fortjeneste skal jeg lade være usagt! Men 1000+ og det uden mormor for en mekaniker time er i mine ører fuldstændig ublu priser!!

Hej,Jeg har desværre lige 14 år 11 måneder siden #24265

• Søren :-)
  • Søren :-)'s profilbillede
Phliplip skrev:

Hej,

Jeg har desværre lige været nødt til at købe en "ny" brugt tiptronic gearkasse til min Galant :( :( :( :( Lige pludselig virkede den ikke længere!

Nå, men ham jeg har købt gearkassen af fortæller mig, at den SKAL SKAL SKAL og MÅ KUN få SP-III olie! Hvis jeg fyldte noget andet i skulle jeg have ny gearkasse igen om et par måneder! Nu tager jeg sådan noget meget alvorligt, mest fordi jeg også har en Carisma GDI - og jeg ved hvor kræsen den er med olie!

Så jeg må igang med at undersøge mine papirer på bilen - som jeg næsten lige har købt (ikke engang kørt 10K km i den). For at finde ud af om jeg kan se hvad den har fået fyldt på af olie hvis den lige har fået skiftet gearkasse olie!

Så man skal sq tage det seriøst! Hvis der er i manualen står et bestemt type olie!.. Better safe than sorry!

Kan i øvrigt fortæller jer at en NY tiptronic gearkasse koster 60.000 + mormor! Om det er fordi AutoForum Roskilde smører den med en fed fortjeneste skal jeg lade være usagt! Men 1000+ og det uden mormor for en mekaniker time er i mine ører fuldstændig ublu priser!!

Puha det er noget af nogle priser gid vide om de så har hvide hansker og kitler på skal skifte motor for fruen sikke en regning jeg kan lave til hende hvis jeg skal bruge deres priser at gå efter og tilmed er det helligdag .

ja man skal ikke lege med olie for at spare kan koste en penge i den sidste ende

• Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.238 sekunder