Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Død stepmotor

Død stepmotor 16 år 7 måneder siden #20375

• DangerDane
  • DangerDane's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Gold Boarder
Disse 2 film er filmet i dag og illustrere hvad det er der sker :S.

www.swrw.net/Start01.mp4
www.swrw.net/Start02.mp4

01 blev optaget i morges, og 02 i aftes. Den der huggen or hakken lyd kommer når at det "lykkedes" for mig at holde gang i motoren samtidigt med at jeg holder speederen i bund.

Men håber lidt at de 2 film kan afdække hvad det er der er galt.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Død stepmotor 16 år 7 måneder siden #20376

• eXntiC
  • eXntiC's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platinum Boarder
  • Modtagne TAK: 31
alle biler har idag en form for choker jo.. det er jo bare styret af motorstyringsboxen..

den skal have et indput fra en føler som angiver en temperatur så den ved om motoren er kold eller varm.
Når motoren så er kold, jamen så ved den jo ud fra dens programmering at de informationer den får fra føleren er = kold eller under XX* grader, så går den ind og siger jamen "jeg er kold derfor behøver jeg en lidt federe blanding, og lidt forhøjet tomgang.

Hvis denne føler som giver disse informationer ved motorstyringen jo ikke længere hvad den skal gøre, eller hvis den bare får besked om at motren er varm selvom den egentlig er kold, ja men så skal det jo gå galt et sted.

Puha sikke en smørre :P men håber i kan forstå det :)

Død stepmotor 16 år 7 måneder siden #20377

• Billen
  • Billen's profilbillede
eXn skrev:
alle biler har idag en form for choker jo.. det er jo bare styret af motorstyringsboxen..

den skal have et indput fra en føler som angiver en temperatur så den ved om motoren er kold eller varm.
Når motoren så er kold, jamen så ved den jo ud fra dens programmering at de informationer den får fra føleren er = kold eller under XX* grader, så går den ind og siger jamen "jeg er kold derfor behøver jeg en lidt federe blanding, og lidt forhøjet tomgang.

Hvis denne føler som giver disse informationer ved motorstyringen jo ikke længere hvad den skal gøre, eller hvis den bare får besked om at motren er varm selvom den egentlig er kold, ja men så skal det jo gå galt et sted.

Puha sikke en smørre :P men håber i kan forstå det :)

Præcis :!: :!:

Død stepmotor 16 år 7 måneder siden #20378

• DangerDane
  • IKKE ONLINE
  • Gold Boarder
Nogen der har set filmene og som kaste noget lys over sagen ?

Død stepmotor 16 år 7 måneder siden #20379

• Cocacola
  • Cocacola's profilbillede
Ud fra hvad jeg kan høre, så skyder den en del til at starte med. De der bump, eller hvad man nu vil kalde dem, er simpelthen en cylinder der ikke tænder.

At den ikke vil tage gassen, og hakker og sprutter, er fordi den ikke kan tænde ordentligt på en eller flere cylindre.

Den er lidt svær, men jeg ville starte med at rive tændrørene ud og tage et kig på dem. Det kan være at de er blevet gamle og dårlige. Kig også tændkabler efter.

Bruger den olie og/eller vand? Hvis der i løbet af natten løber en del vand eller olie ind i cylindrene, enten fra en utæt toppakning eller utætte ventilhætter, kan motoren også være svær at starte, da tændrørene kan være fedtet ind.

Mht. choker, så er der ikke choker på nyere biler (biler med elektronisk styret indsprøjtning). Det er præcis som eXn skriver. Vandføleren er en modstand, som motorstyringen sender strøm igennem. Jo varmere motoren er, jo mere falder modstanden.

Motorstyringen justerer så selv blandingsforholdet i forhold til motorens varme, luftens fugtighed, omdrejningstal, speederstilling mv.

Man kan vel kalde det en slags chokerlignende funktion, dog er det lidt misvisende.. :)

Død stepmotor 16 år 7 måneder siden #20380

• DangerDane
  • IKKE ONLINE
  • Gold Boarder
Olie bruger den ikke noget af da jeg regelmæssigt checker olie på den. Og vand ser det heller ikke ud til at den bruger noget af.

Tændrør blev skifter for ca 2 måneder siden på samme tidspunkt som styreboksen blev udskiftet og i forbindelse hermed blev der også skiftet ventil og tændrørspakning på dyret. Da den havde tendens til at trække olie op i tændkablerne så blev anbefalet at få tændrør og det andet skiftet inden at tændkablerne fik skade.

Men er tændkablerne lige til at trække op?, for hvis de er så må jeg lige ned og prøve og se om de stadig bliver dækket i olie eller ej. Men udover det så ved jeg sq ikke hvad pokker der kan være galt.

Så ved ikke lige?
Tid til at oprette siden: 0.182 sekunder