Ud fra hvad jeg kan høre, så skyder den en del til at starte med. De der bump, eller hvad man nu vil kalde dem, er simpelthen en cylinder der ikke tænder.
At den ikke vil tage gassen, og hakker og sprutter, er fordi den ikke kan tænde ordentligt på en eller flere cylindre.
Den er lidt svær, men jeg ville starte med at rive tændrørene ud og tage et kig på dem. Det kan være at de er blevet gamle og dårlige. Kig også tændkabler efter.
Bruger den olie og/eller vand? Hvis der i løbet af natten løber en del vand eller olie ind i cylindrene, enten fra en utæt toppakning eller utætte ventilhætter, kan motoren også være svær at starte, da tændrørene kan være fedtet ind.
Mht. choker, så er der ikke choker på nyere biler (biler med elektronisk styret indsprøjtning). Det er præcis som eXn skriver. Vandføleren er en modstand, som motorstyringen sender strøm igennem. Jo varmere motoren er, jo mere falder modstanden.
Motorstyringen justerer så selv blandingsforholdet i forhold til motorens varme, luftens fugtighed, omdrejningstal, speederstilling mv.
Man kan vel kalde det en slags chokerlignende funktion, dog er det lidt misvisende..