Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Mitsu Space Wagon 2,4 GDI, KM 230.000, mister pusten

Mitsu Space Wagon 2,4 GDI, KM 230.000, mister pusten 16 år 11 måneder siden #2720

• 's profilbillede
Hej !

Håber at en eller flere har en (billig) løsning på følgende problem.

Pludselig lyser Ignition lampen og dyret mister trækkraften. Går tilsyneladende kun på 2-3 cylindre.

Ind til siden, slukke tænding og efter ca 60 sek. slettes fejlen hvorefter der kan køres igen.

Værkstedets computer kan ikke se fejlen (ikke autoriseret værksted) men mener det er katten, som jeg godt vidste var tæret.

Synsmanden lod mig slippe sidst, men advarede mig om at den ikke gik til næste syn. Så den fik jeg skiftet. Komplet udstødningssystem.

Fejlen fortsætter, og jeg er efterhånden blevet ret ferm til at afbryde tænding under kørsel, indtil fejlen er slettet. Men det er jo ikke en holdbar løsning, og problemet er voldsomt irrirterende.

Jeg har gennempløjet jeres fortræffelige forum for at finde svar, og kan se at en del har haft samme problem. Dog ingen med GDI, og trådene er er nogle år gamle. Men heraf har jeg konkluderet at fejlen kan skyldes:

Tændspole + Power Transistor Som kan løbe op i min. 8.000,-.
Tændkabler. (Til at overkomme).
Lambda sonde. (Den formoder jeg at de skiftede sammen med katten).
Styreboxen. (Er det det samme som Power Transistor ? )
Det omtalte værksted skal ikke udbedre denne fejl. De foreslog efterfølgende at det var et defekt manifold, og har vist til hensigt at fornye alle bilens dele indtil fejlen er afhjulpet.

Jeg har mest lyst til at skyde skidtet af; men inden for de sidste små to år har jeg fået:
Ny gearkasse (renoveret)
Kobling
Drivaksel
Forbroer eller svingarme, eller hvad det nu hedder.

Synsmanden siger at det er en bil i fin form, og at jeg skal beholde den. I sær fordi jeg ikke får noget for den.
Det har han ret i. 16.000,- i ren handel, fra en betroet forhandler.
Ovennævnte reperationer står i 30.000,-

Jeg ofrer gerne 10.000,- hvis den kan holde et par år endnu. Men er der nogen der har en ide om hvad der er galt?
Eller skal jeg skyde den af?

Det skal lige tilføjes at det er en årgang 2000. - OG kan man kun forvente at en Mitsu holder i 8 år ?

Næste gang køber jeg Sgu en Toyota, som jeg ellers har gode erfaringer med. - (De er bare så fandens grimme.)

Som i kan se er jeg meget i vildrede, og næsten desperat. Så et hvert råd er velkommen.

MVH TEFLON
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mitsu Space Wagon 2,4 GDI, KM 230.000, mister pusten 16 år 11 måneder siden #19081

• 's profilbillede
for det første en mitsu kan sagtens holde 8 år, min er 10 og har aldrig fejlet noget ud over almindelig sliddele.
for det andet så kan du godt regne med at mitsu og toyota er samme kvalitet, alle mærker har biler med problemer, f.eks har toyota problemer med deres 1,8 motor, og deres 2,2 diesel motor som bruger for meget olie.. så du er altså ikke mere sikker på at købe en drifts sikker bil ved at købe en toyota, i forhold til en mitsu, mazda, nissan, honda, osv. alle de japanske biler er ca samme kvalitet, og meget driftsikre...

den billige løsning er at prøve at nul stille styreboksen, det gør du ved at afmontere plus polen på batteri'et og lade den stå sådan i ca 20 min, så sætter du pluspolen på igen, starter bilen uden at røre ved speederen, lader den stå i tomgang til den er driftsvarm, og tomgangen er ca 8-900 rpm, så slukker du den igen, også kan du starte og køre i den.. om det hjælper på dit problem skal jeg ikke kunne sige, men det er da forsøget værd.. ved at en af mine venners far på et tidspunkt, også havde problemer i stil med dit med samme model bil, også en 2,4 gdi, der var det så vidt jeg husker stryeboksen det var galt med, tror faktisk at det skedte 2 gange, men ellers sys jeg du skal finde et mitsu værksted, de har helt sikker den rigtige computer til at udlæsefejl med, og det nok også dem der har skruet i flest mitsubishi'er, så kan nemt tænkes at de har set dette problem før

Mitsu mister pusten 16 år 11 måneder siden #19082

• 's profilbillede
Hej Pinky

Tak for svaret. det vil jeg straks prøve.

Du har nok ret. Der er mandagsbiler hos alle mærker, og den har jo nogle km. på bagen. Jeg mener dog at 30 kg i rø... på den efter 200.000 km er i overkanten. (Det er jo ikke nogen billig model)
Det er nok heller ikke det rigtige forum at kritisere Mitsu i :lol:
MEN ! jeg kan se at der er en ting i alle er enige i - Reservedelsindekset hos Mitsu ligger som flot nr 1. Måske bortset fra Jaguar og Alfa Romeo, som jeg også har haft fornøjelsen af.

Du har ret i at et autoriseret værksted er det bedste til fejlfinding; men jeg mistede tilliden til mit vanlige værksted efter oplevelsen med min gearkasse, som jeg skrev et indlæg om for et års tid siden.

Du skal lige have denne her med:
Jeg ringede til Mitsu i Hillerød for et år eller to siden med et problem, og fik det svar at de var nystartede og ikke rigtig havde erfaring med Mitsuer. Personen jeg talte med har forhåbentlig ikke været ansat i salgsafdelingen. Jeg fik i hvert fald ikke lyst til at sende min bil derned. Så lige så godt en uautoriseret lige om hjørnet.

Lad det være sagt med det samme - det er et død godt forum i har, og meget prisværdigt at i gider hjælpe.

Jeg giver en melding om dit forslag virker.

Mitsu Space Wagon 2,4 GDI, KM 230.000, mister pusten 16 år 11 måneder siden #19083

• 's profilbillede
Jeg har først i dag nulstillet styreboksen, og det var ikke nogen succes.
Netop som alt virkede som det skulle og den spandt som en kat, gik den ud. (Lige som jeg satte mig ind for at køre). Herefter ville den ikke gå i tomgang.

Forfra med nulstilling. Nu nægter den fortsat at gå i tomgang, og vil ikke starte med mindre den får gas. Jeg har gjort som jeg skulle og ikke rørt ved spederen.

Det skal lige tilføjes, at den sidste uge har jeg kørt helt uden problemer.
(Normalt sætter den ud 2-3 gange på en strækning på 20 km. Den sidste uge har jeg kørt 10 x 20 km, uden problemer)
Det får mig til at tænke at det skyldes det tørre vejr, og at fejlen må skyldes noget elektrisk. Det kunne måske se ud som om styreboksen er stået af ? Det koster vist kassen ? Er der nogen gode forslag?

Det var måske dumt at nulstille, når den nu gik som den skulle. Men jeg regner ikke med at en fejr rettes af sig selv. Her ud over har den længe gået dårligt i tomgang; så lavt at olielampen lyste ind i mellem. Dog ikke hvis airconen var tændt. Jeg regnede med at det var fordi at værkstedet havde aircon tænd sidst de nulstillede. Jeg antager at alt skal være slukket under nulstilling. Eller hvad ?

Kan man eventuelt selv skifte sådan en styrebox. Jeg har en enorm værktøjskasse med alt hvad i kan forestille jer - det er bare tømrerværktøj ?

Mitsu Space Wagon 2,4 GDI, KM 230.000, mister pusten 16 år 11 måneder siden #19084

• Cocacola
  • Cocacola's profilbillede
Gør det at du smutter forbi et autoriseret mitsubishi værksted og får udlæst fejlen. Det er det nemmeste, og er egentlig ikke ret dyrt.

Problemet er, at de fleste mindre værksteder bruger Bosch testere, eller andre fra EU, og de har altså problemer med japanere, selv de helt nyere modeller, og specielt med Mitsubishi, da de jo ikke samarbejder med nogen europæiske mærker.

Men lige helt præcis hvad fejlen på din bil er, kan jeg ikke lige umiddelbart svare på.

Du siger at den går på 2-3 cylindre, vil det sige at den ryster og hopper lidt når du giver gas, eller dør den bare?

Mitsu Space Wagon 2,4 GDI, KM 230.000, mister pusten 16 år 11 måneder siden #19085

• 's profilbillede
Den dør bare og går egentlig meget jævnt. Men nægter at tage imod gassen. Kan ikke drive den over 2000 rpm. Har herefter ingen acceleration eller trækkraft.
Tid til at oprette siden: 0.157 sekunder