Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Motor Overophedet

Motor Overophedet 17 år 4 måneder siden #2490

• 's profilbillede
Hej,
Under en tur til jylland røg min kølerslange i bunden af køleren desværre af ved 130 km/t, hvilket resulterede i motorstop og mistet kompression. Det betød selvfølgelig at motoren ikke kunne starte igen. Bilen er en Colt 1,6 GLXI fra 1995, som har gået ca. 250.000. Dansk Autohjælp kom og bugserede den hjem til mig i kbh.
Spørgsmålet er så hvad der kan betale sig her. Jeg gider ikke betale 10.000-12.000 kr., hvis ikke mere, for endnu en toppakningsreparation og heller ikke for at skifte motor. Så bliver den skrottet. Men kan det godt betale sig at forsøge at skifte toppakning på den? Eller er motoren for skadet efter sådan en tur? Motoren kan godt køre rundt når man forsøger at starte den.

På forhånd tak.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Motor Overophedet 17 år 4 måneder siden #17565

• 's profilbillede
Det kommer nok lidt an på hvordan den døde.
Hvis du kørte indtil den selv stoppede, fordi den ikke kunne mere, er det nok sandsynligt at topstykket, og måske også blokken, er blevet skæv.
Så skal de planslibes, og en ny pakning monteres. Hvad det koster ved jeg ikke, men et sted mellem 7-12000kr er nok et godt gæt.
Jeg tror ikke der er andet der går i stykker i motoren når den mister kølevandet.
Prisen for at sætte en anden motor i er nok lidt højere, men du kan finde en i Tyskland der har gået noget mindre, og så får du jo en bedre bil ud af det end du havde før.

Motor Overophedet 17 år 4 måneder siden #17566

• 's profilbillede
Jeg kørte indtil den mistede motorkraft og gav en sær hakkende lyd. Nogen ide og hvad det indikere? Noget slemt?

............ 17 år 4 måneder siden #17567

• Ulle
  • Ulle's profilbillede
:( det lyder som et stempel der har sat sig...... = ny motor......

Man skal altid holde ind til siden og slukke motoren hvis varmemåleren pludselig stiger........

MVH
Ulrik

PS: du kan sku da altid sælge den billigt i den blå avis, der kan du da altid få mere end skrot præmien....

Motor Overophedet 17 år 4 måneder siden #17568

• 's profilbillede
Det ville jeg nu også have gjort, men da der ikke var noget vand på systemet viste temperatur måleren bare normalt. Måleren kunne ikke måle motorvarmen. Det eneste der indikerede et problem var at der pludselig ikke kom varm luft ind i kabinen.
Burde et stempel der sidder fast ikke kunne høres når starteren driver motoren ? For der kan intet høres.

Motor Overophedet 17 år 4 måneder siden #17569

• 's profilbillede
Ja, manglende varme i kabinen er en sikker indikator for problemer, men på det tidspunkt er det oftest allerede for sent, især hvis man kører med 3500 o/m på motorvejen.
Når et stempel sætter sig, siger motoren mærkelige lyde, men når det hele er afkølet igen, passer delene fint sammen igen.
Den eneste mulighed du har for at vide om dine cylindre og stempler har taget skade er, ved at pille toppen af og kikke ned i blokken. (eller at bruge et "endoskop" gennem et tændrørshul)
Hvis der er tydelige skrabemærker op/ned i cylinderen, er den færdig.
Så skal du en tur til tyskland og finde en ny motor, eller sælge bilen som defekt i DBA.
Tid til at oprette siden: 0.154 sekunder