Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Hvad skal man se godt efter på en Colt 1,3 GLXi fra 96?

Hvad skal man se godt efter på en Colt 1,3 GLXi fra 96? 19 år 6 måneder siden #1314

• 's profilbillede
Ja jeg står og skal måske til at købe en Colt 1,3 GLXi fra 96 med 206.000 km på klokken. Hvad skal jeg typisk se efter på den? Den har fået skiftet: Kobling, Støddæmpere og tandrem - er det et skidt tegn at støddæmpere og kobling er blevet skiftet?

Forhandleren siger at det er en 65 årig mand der har haft den de sidste 3 år - men den er sænket, har alufælge og et JVC-anlæg med Jamo højttalere i - tyder det ikke på en ung mand der har skudt den af??

Ville i være betænkelige ved at købe denne bil eller skal jeg slå koldt vand i blodet?

Desuden skal jeg bare ha en driftsikker bil uden de store reperationsomkostninger - kan Mitsubishi klare dette? Har hørt de er lidt dyre i reservedele?

Tak på forhånd.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvad skal man se godt efter på en Colt 1,3 GLXi fra 96? 19 år 6 måneder siden #10861

• Basse
  • Basse's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platinum Boarder
  • Modtagne TAK: 1
Hvis den har fået skiftet det du skriver, og der er bevis på det, så er det jo de lidt kostbare ting der er skiftet, ellers er det ens egen sunde fornuft der afgør det, få den evt. på lift og gå den igennem for rust og tjekke bremserne efter ( skiver, klodser, tromler, bakkere ) :wink:

ellers god fornøjelse med evt. handlen :wink:

RE: 19 år 6 måneder siden #10862

• 's profilbillede
Tandremmen skal jo skiftes på alle biler, det har intet at gøre med om bilen er kørt hårdt eller ej.

Støddæmpere er også en naturlig sliddel, det er de færreste der kører 206000 km på et sæt støddæmpere, at koblingen er skiftet efter 206000 km betyder ikke nødvendigvis noget, i min gamle colt holdt koblingen ca 210000 i min mazda holdt den 200000.

Hvis støddæmperne er skiftet mens den gamle havde den, så undrer det mig dog at han har valgt at bibeholde sænkningen, det er jo hverken billigere eller komfortabelt at sænke en bil, men det kunne måske forklares med at han (grundet prisen) har brugt de gamle fjedre men skiftet selve dæmperen.

Alu fælgene og anlægget kan jo have siddet der siden forrige ejer, hvorfor skulle den gamle bruge penge på at skifte de ting når det hele jo virker.

Om det er en gammel eller ung der har ejet bilen før dig, det ville jeg ikke bekymre mig så meget om, det vigtige er naturligvis hvordan bilen kører, ryger den meget, bruger olie, er gearkassen knoklet, er den rustbeskyttet og hvordan lyder motoren, det er nok det vigtigste.

Med en ung ejer har den måske fået lidt flere tæsk, men min erfaring er at det er de færreste unge der filer på koblingen, kører motoren død (kokser motoren til grundet at den aldrig kommer over 3000 omdr.)

Du har ret i at Mitsubishi dele kan være bekostelige, Fiat praler af at deres dele koster det halve, men de bruger så også lige 3 gange så mange dele. Mitsubishi har indført "uoriginale" dele, så det er bestemt til at komme i nærheden af, en del firmaer har ligeledes uoriginale dele til den.

Min gamle colt 1989 havde jeg i 7 år, jeg skiftede trækakslerne på den (1600 + moms) ellers startede den hver dag i 7 år, jeg har aldrig haft den på værksted (forøvrigt købte jeg den af en ung gut, den havde alu, sportsudstødning og var sænket)

I sidste ende er det jo aldrig billigt og have bil, når noget i colten går i stykker kan det godt være at delen er dyre end til andre mærker, men tro mig, min nabo blærer sig med at delene er billige til hans Opel, men han har så også splittet sin motor og tranmission ad 3 gange inden for 2 mdr, jeg har ikke tal på hvor mange gange hans opel har været på værksted, min Mitsubishi starter bare hver morgen, ligegyldigt om det er varmt eller koldt.

Hvad skal man se godt efter på en Colt 1,3 GLXi fra 96? 19 år 6 måneder siden #10863

• Cocacola
  • Cocacola's profilbillede
Opel er også nede på 60.000km intervaller for tandremsudkift, og remmene knækker alligevel..

En anden ting man skal være opmærksom på med en Mitsubishi er gearkassen. Syncromesherne bliver slidt ret hurtigt og det er ikke helt billigt at lave.

Mht. koblingen er det ikke unormalt at den bliver skiftet omkring de 200.000km, min egen røg ved 185.000km, men vi ser tit biler på værkstedet der har rundet de 250.000-280.000km. før de skal have en ny kobling.

Hvad skal man se godt efter på en Colt 1,3 GLXi fra 96? 19 år 6 måneder siden #10864

• 's profilbillede
Ahh, det var sq godt at høre de svar. Lidt yderligere info er at den ikke bruger noget som helst - hverken olie eller vand og den har været undervognsbehandlet - dog ved jeg ikke hvornår eller hvor mange gange.

De der Synchromeshere - hvordan tjekker jeg om de er slidte og hvad gør de i det hele taget??

Ellers vil jeg gerne takke for de super gode svar - det er dejligt når man er ny på et forum. =D

Hvad skal man se godt efter på en Colt 1,3 GLXi fra 96? 19 år 6 måneder siden #10865

• 's profilbillede
Nuller^^ skrev:
Ahh, det var sq godt at høre de svar. Lidt yderligere info er at den ikke bruger noget som helst - hverken olie eller vand og den har været undervognsbehandlet - dog ved jeg ikke hvornår eller hvor mange gange.

De der Synchromeshere - hvordan tjekker jeg om de er slidte og hvad gør de i det hele taget??

Ellers vil jeg gerne takke for de super gode svar - det er dejligt når man er ny på et forum. =D

Hvis den har svært ved at skifte gear, eller i det hele taget at komme i gear, evt. mislyde fra gearkassen så er det sikkert sykromessen..
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.175 sekunder