Jeg er så heldig at være ejer af Mitsubishi's største fejltagelse, en 4G93-DOHC-GDI motor proppet i en Carisma LX.
Lortet kørte til at starte med at røven til. Prøvede med alverdens BellAdd produkter, som godt nok hjalp en del, men det blev aldrig godt.
Til min gru opdagede jeg at hele indsugningen var snasket til i sod og olie... 4-5 mm over det hele... og ovenpå ventilerne.
Som beskrevet i en anden tråd, begav jeg mig ud i at rense alt det lort af... og det var en helt anden bil i et par dage.
Voldsom forøgelse i trækkræft, og en utrolig raffineret motorgang. Ingen GDI "nykker"... men det var en stakket frist...
Symptomer:
Ved lave omdrejninger og for meget pedal begynder den at "hugge" usystematisk. Hvis jeg trykker pedalen helt i bund er det lige som om den går på 3 cylindrer...
Hvis jeg f.eks. ligger i 3 gear 1800 rpm og trykker pedalen 60% i bund, så hukker den helt tosset, indtil jeg rammer en 3500 rpm, så får jeg et spark i ryggen og så blæser den afsted som en galning. Hvis jeg så hurtigt trykker pedalen helt i bund ved de 3500, så går den direkte i gang med at hukke igen... ved meget høje RPM kan de godt tage fuld pedal... jeg kan ligesom følge punktet hele vejen op til de høje omdrejninger...
Hvad jeg har gjort:
Renset indsugning
Renset ventiler
Renset EGR kanaler i indsugningen (bag luftspjæld)
Renset luftspjældet
Ny pakning på luftspjæld
Renset EGR ventilen. (Den havde faktisk sat sig...)
Ny lambda
Nye tændrør
Jeg har virkelig brug for noget hjælp. Jeg er godt nok ved at være frustreret.
Har i nogle idéer?