Er det muligt at teste en lambda sonde via ODB2 porten? Jeg har set håndholdte enheder der kan vise det, men jeg ved ikke om man kan på en Carisma 1.8 GLS fra 97. Jeg har nemlig snart været alt igennem på den og jeg kan stadig ikke finde en årsag til hakkende kørsel ved lave omdrejninger, især da den ikke altid gør det. Nogle dage er værre end andre og det sker typisk ved kø-kørsel, hvilket er mega irriterende.
1. Gasspjældet fungerer fint - det lukker og åbner som det skal og der sidder ikke sod, hverken uden på eller inden i
2. Nye tændrør - gav heller intet
3. Ny temperaturføler til kølevandet - gav heller intet
4. Abcon Instant Power - dette hjalp sådan set, men det holdt kun i ca. 1 uge (derfor jeg mistænker noget med blandingen)
Jeg håber nogen af jer kan sige, hvordan man tester den. Jeg giver nemlig ikke særlig meget for motorlampen, da jeg ikke synes den reagerer på særlig meget. Jeg kan f.eks. pille stikket af servopumpen uden den brokker sig, hvilket dog måske er rigtigt nok selvom jeg ville foretrække en indikator. Den reagerer dog, hvis jeg f.eks. piller luftmængdemåleren fra.
Det også siges, at bilen ellers fungerer fint og har aldrig problemer med at starte den, hverken i varme eller kulde. Der er heller ingen problemer når jeg først kører de der ca. 20 km/t.
ekstra: Glemte at nævne, at mine tændrør altid blive sorte på den, hvilket igen får mig til at hælde til det med blandingen. Luftmængdemåleren ser ud til at fungere, så der er ikke så meget andet end lambda sonden hvad angår sensorer. Så skal det da være computeren, men det tvivler jeg på.