Hejsa
Jeg kører hver dag 2 x 35 km. på landevej med en hastighed pt. på knap 80 i en Carisma 1,9 DI-D fra 2003.
Kølevandstemperaturen kommer iflg. måleren i instrumentpanelet ikke meget over minimum ved denne kørsel, og når jeg engang imellem kører motorvej kommer den op på ca. 1/3 af maksimum. Jeg kører med klimaanlæget tændt og har ikke problemer med at holde varmen i kabinen så min bekymring går på at motoren kører uden at blive varm.
Igår aftes satte jeg et stykke pap ind foran køleren og idag kom måleren så op på ca. 1/3 ved landevejskørslen (væsentlig højere end før jeg blokered køleren). Da jeg kom frem prøvede jeg at mærke på slangerne mellem køler og motor. Den øverste var helt kold mens den nederste var lunken. Der går også en lille slange ud fra køleren i toppen - den var også lunken.
Spørgsmålet er hvor varm denne motor normalt bliver om vinteren for I andre, eller om termostaten eller viseren i bilen måske er defekt. Jeg prøvede desuden at mærke på den side af motoren som vender ind mod kabinen og jeg kunne uden problemer holde hånde på den.
Håber på gode forslag/erfaringer.