Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Fedter meget ved start af bilen

Fedter meget ved start af bilen 16 år 5 måneder siden #3027

• 's profilbillede
Hej

Jeg har en Mitsubishi Galant 2.0 GLSI fra 1992 som jeg stort set er glad for.

Jeg har 2 spørgsmål som jeg meget gerne ville have svar på.

Spørgsmål 1:
Jeg har lige fra da jeg købte bilen i 1995 bemærket, at den er meget følsom overfor sidevind, og at den "fedter/spinder" meget på forhjulene :) når der bare er det mindste regn på vejen og eller lidt sne.

Jeg starter selvfølgelig langsomt op, men alligevel er jeg mange gange nødt til at tage gassen næsten helt af og begynde forfra - hvis i forstår hvad jeg mener!.

Om sommeren har jeg alu-fælge med brede dæk på bilen og dækmønsteret på disse er lige nu mindst 7mm eller mere.

Jeg har skiftet til vinterdæk som er monteret på almindelige stålfælge og dæk fabrikatet er: Hankook W400 og med rigeligt mønster og de kører korrekt rundt - i pilens retning på dækkene.

Som jeg skriver, så bare den mindste fugt/regn på vejen gør at forhjulene spinder rundt ved start af bilen fra eks. en lyskurv.

Er det normalt for den bil som jeg har?? og er der noget som jeg kan gøre for at gøre det bedre??

Spørgsmål 2:
Der er en lille smule "slør" inde på selve rettet i bilen og jeg formoder, at det er SLØR i selve tandstangen :idea: .

I gamle dage kunne man sætte et lille stykke ind/ned i tandstangen for at fjerne dette "slør", kan man også gøre det på min bil?

Vognen bliver godkendt ved hvert syn hvert andet 2 og styrekugler/stænger med mere skulle være i orden. De 2 styrekugler er helt nye - fra 2008.

Er der nogen gode råd til dette spørgsmål?

På forhånd mange tak for svarene

Mv
Raptus/Anders3670
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fedter meget ved start af bilen 16 år 5 måneder siden #20804

• eXntiC
  • eXntiC's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platinum Boarder
  • Modtagne TAK: 31
Har den fået skiftet støddæmpere og fjeder på noget tidspunkt ?hvis ikke. så tror jeg godt det kunne hjælpe dig af med nogen af problemerne i dit første spørgsmål.
Dit andet spørgsmål. Ja man kan godt justere tandstagen, ihvert fald på de fleste biler. Men det er nok noget man bør få gjort et sted hvor de har det rigtige værktøj til det og de rigtige data, men hvis det virkelig er slør i selve tandstangen så tror jeg det er nemmere at få en fat i en brugt ved fx en hugger eller lign.

Fedter meget ved start af bilen 16 år 5 måneder siden #20805

• 's profilbillede
Hej og tak for dit indlæg

Nej det har mig bekendt aldrig fået udskiftet hverken støddæmperne eller fjedrene. Jeg mener dog ikke selv, at der er noget galt med disse dele, da den ligger godt på vejen - er dog følsom for sidevind -, vognen virker ikke lav som om støddæmperne/fjedrene skulle være defekte, ligger også godt på vejen når man skal bremse kraftig ned. Når man trykker vognen ned nogle gange og slipper, så står den stille med det samme!
- den står IKKE og gynger op og ned.

Hvad angår sløret i rattet som jeg er 100% sikker på kommer fra lidt slidtage fra tandstangen, så gik spørgsmålet om det kunne lade sig gøre at sætte en "chims ?) ind for at fjerne dette slør. Jeg vil selvfølgelig få ordnet det på et værksted, da vognen jo skal spores bagefter.

Er der nogen af jer derhar en ide om hvad det vil koste hos Mitsubishi?

Fedter meget ved start af bilen 16 år 5 måneder siden #20806

• eXntiC
  • eXntiC's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platinum Boarder
  • Modtagne TAK: 31
Anonymous skrev:
Hvad angår sløret i rattet som jeg er 100% sikker på kommer fra lidt slidtage fra tandstangen, så gik spørgsmålet om det kunne lade sig gøre at sætte en "chims ?) ind for at fjerne dette slør. Jeg vil selvfølgelig få ordnet det på et værksted, da vognen jo skal spores bagefter.

Ja, man kan ligge justerings chims i tandstangen på de fleste biler med er ikke 100% sikekr på om man kan på din vogn. men det er jo nemt at lige finde ud af hvis man lige kan komme ind under bilen og kigge op på tandstangen. Der vil der hvis den kan justeres, sidde en plade med 2-3 bolte.

men mit bedste bud vil være at evt prøve og ringe til et værksted og høre om de kan gøre det og sige hvad det vil koste.
Jeg har ikke rigtig nogen ide om hvad det kan komme til at koste, da det ikke rigtig er noget man gør mere.

Fedter meget ved start af bilen 16 år 5 måneder siden #20807

• 's profilbillede
eXn skrev:
Anonymous skrev:

Ja, man kan ligge justerings chims i tandstangen på de fleste biler med er ikke 100% sikekr på om man kan på din vogn. men det er jo nemt at lige finde ud af hvis man lige kan komme ind under bilen og kigge op på tandstangen. Der vil der hvis den kan justeres, sidde en plade med 2-3 bolte.

men mit bedste bud vil være at evt prøve og ringe til et værksted og høre om de kan gøre det og sige hvad det vil koste.
Jeg har ikke rigtig nogen ide om hvad det kan komme til at koste, da det ikke rigtig er noget man gør mere.

Hej eXn

Det vil jeg så pøve - det med tandstangen.

Jeg ville dog meget gerne høre fra andre om de også har eller har haft de samme problemer med det "fedteri" ved start af bilen?? og hvad de i så fald har gjort for at løse problemet.

mvh
Anders

Fedter meget ved start af bilen 16 år 4 måneder siden #20808

• Sigma-3.0-v6
  • Sigma-3.0-v6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Gold Boarder
  • Modtagne TAK: 2
KAn sige min kærestes nissan micra 1.3 cl den fedter også rigtig meget ved opstart selv med helt nye dæk.

Jeg ved ikke om det er fordi de har lagt vægten forkert i bilen den gang man laved det og om man så skal ligge vægt på foran på en måde??

Kan de være en kobling som måske er for effektiv altså lidt lige som en sports kobling man næsten ikke skal trykke ned før man skal skifte gear og så den slipper for hurtigt??

Mit beste bud ville være at på en måde at få forøget din vægt på dine forhjul da jeg tror det vil ændre en del. Ved ikke om man kan få svejset noget på din forbro eller om der findes en anden løsning som er mere smart.
Med venlig hilsen

Tommy Pedersen

Ps. Sigma GT, Fordi jeg kan og fordi jeg er den eneste :-)
Tid til at oprette siden: 0.162 sekunder