En gen-initialisering skal gøres på et værksted ja, da jeg ikke tror man kan gøre det uden en tester.
Det allshift system, er så langt jeg har forstået, en traditionel manuel gearkasse med elektriske skifte motore/sensore.
Der er så mange ting, som kan have indvirkning på hvordan skiftesystemet køre, bla. svinghjulets overflade, har det været varmt osv. Eller temperaturen på koblingen, og igen har den været overophedet ? det er ting som ændre hvordan koblingen tager fat, og er små ting som sådan et system ikke rigtig selv kan "føle".
Det at du ikke rigtig oplever det hvis du sætter den i manuel, er nok også lidt fordi at skifter du nok på et andet tidspunkt end den selv ville have valgt at gøre det, evt med en større eller mindre motorbelastning.
Nu kender jeg dog mest selv til det PSA (franske biler) køre med, for de har noget i samme stil som hedder MCP eller ESG og jeg oplever ret ofte, at dem som rusker eller ryster ved igangsætning eller gearskifte, typisk ikke selv har kompenceret for koblings slid og skal gen-initialiseres eller skal have en ny kobling