Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1

EMNE: "Ny" Carisma 1,8 GDI laver problemer

"Ny" Carisma 1,8 GDI laver problemer 11 år 5 måneder siden #27252

  • Julesokken
  • Julesokken's profilbillede
Hej alle!

Sorry, jeg er spejlblank her og har brug for hjælp, hvis I har tid & gider.

Kort historie:
Jeg har arvet en Carisma fra 2000, der har været opmagasineret i 4 år fra 2008 og til 2012. Den har kørt 55.000 km og står nærmest som spritny.

3 uger siden:
Jeg hældte Bell-add i tanken + en fuld tank benzin og startede den op - den sprang igang. Derefter skiftede jeg olie og oliefilter på den. JEg skiftede IKKE tændrør.

2 uger + 4 dage siden:
Bilen blev synet (og toldsynet) og gik glat igennem uden nogen anmærkninger. Tværtimod var synsmanden imponeret over, hvor lidt den forurenede.

5 dage siden:
Efter at have kørt 3 tanke benzin (uden Bell add), parkerer jeg den en aften i min indkørsel.
Dagen efter, om eftermiddagen, starter jeg den og flg. sker:
Den står alt for højt i chokeren, måske 2.000 rpm.
Efter 2-3 min. lyder der det ondeste KLIK! ude fra motoren, og tomgangen falder til 2-300 rpm. Desuden begynder den at gynge, ligesom når en cylinder ryger.
Den står på 2-300 rpm i nogle sekunder, og ryger så (af sig selv) op på 3.500 rpm, laver endnu nogle KLIK! og falder ned på 2-300 rpm.
Denne cyklus fortsætter den så med, indtil jeg slukker den.

Mit spørgsmål er så: Kan det have noget med tilsodning at gøre?
Eller har nogle herinde måske været ude for noget af det samme?

Håber sgu I kan hjælpe mig, for en Mitsu-mekaniker i Roskilde (CarePoint) har luftet tanken om en carbon-blast + nye dyser til en samlet værdi af +23.000 kroner...

Suk! :unsure:
++ Erik
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: "Ny" Carisma 1,8 GDI laver problemer 11 år 5 måneder siden #27255

Hej, er der nogle lamper der lyser? hvordan ser tændrørne ud ? og det kan godt betale sig at køre til lolland med en evt.abcon-blastning ca 1/2pris ;) på aut.værksted. samt at din er en 2000 modell og den har elektronisk ga spjæld som godt kan drille lidt.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Julesokken

Sv: "Ny" Carisma 1,8 GDI laver problemer 11 år 5 måneder siden #27256

  • geo10
  • geo10's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Boarder
  • Indlæg: 124
  • Modtagne TAK: 5
Hej, med årgang og km, tror jeg for det første , at tandrem ikke er skiftet , og nye tændrør , når en motor siger klik eller klonk , kan være olietryk , stået længe , tør motor . men få fortaget en kompression på motoren , tror , ikke den går på alle 4 . desværre
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Julesokken

Sv: "Ny" Carisma 1,8 GDI laver problemer 11 år 5 måneder siden #27257

  • Julesokken
  • Julesokken's profilbillede
Hæjsan og tak for svar!

Det er den nye faceliftede udgave med elektronisk gasspjæld. Og Ja, motorlampen startede med at blinke og blev så ved med at lyse.
Jeg prøvede at hive batteriet af og lade der gå nogle minutter, og derefter slukkede lampen - den tændte selvfølgelig igen da jeg prøvede at tænde den igen.

Og nej, jeg tror ikke tandremmen er skiftet - men hvis den ryger, så smasker alle ventilerne med det samme, ikke?

Men kan det passe at tilsodning, nærmest dræber motoren over-night? Jeg troede egentlig, at den sådan døde lidt henad vejen (tøhø), når den soder - og jeg vil altså lige sige, at dagen forinden sparkede den fint røv, dog med en antydning af lidt huggen, når jeg holdte en fart på 110-120 km i timen.

Jeg er rigtig glad for at høre jeres meninger, så igen tak!

++ Erik
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: "Ny" Carisma 1,8 GDI laver problemer 11 år 5 måneder siden #27259

  • Nully
  • Nully's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2277
  • Modtagne TAK: 46
Når motorlampen lyser så er det tit lambdasonden der er kokset til,prøv at tage den ud og varm den op med en gasbrænder ellers prøv at rense den med en stålbørste
Galant for ever
Den ene af 2 der selv har kørt en højre styret Evo 3
Den eneste af 2 der selv har kørt en Evo 8
Har selv kørt et modulvogntog fra Frode Laursen på 25m
www.nullysgalant.dk
www.mitsu-shop.dk
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Julesokken

Sv: "Ny" Carisma 1,8 GDI laver problemer 11 år 5 måneder siden #27261

  • Julesokken
  • Julesokken's profilbillede
Hej igen og tak endnu en gang :)

Jeg har nu fået første melding fra mekanikeren, som siger at gasspjældet er gået i stykker - de vil prøve at skille det ad og smøre det, og så virker det forhåbentligt igen.

Jeg har også bestilt at han skifter tændrør og benzinfilter, når nu de alligevel er i gang - hvis jeg er lidt heldig, skulle jeg få den tilbage i morgen.

Tak for input, jeg giver lige en melding, når jeg får den tilbage.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.141 sekunder