Dine tændrør er sorte fordi de sidder inde i forbrændingskammeret.
Det bliver de meget hurtigt efter de er skiftet.
Hvis du skal bruge farveaflæsning af tændrørene til noget, er det vigtigt at vide hvad situation bilen var i umiddelbart før rørene blev skruet ud.
Dvs, stod den i tomgang lige inden, havde den kørt bykørsel, kørte den tophastighed eller havde den lige ligget på 80 på landevejen.
Jeg plejer selv at køre en 10km tur på motorvejen med 110km/t og så køre ind på en rasteplads og slukke motoren straks.
Efter 10-15 min skruer jeg så et tændrør ud og kikker på farven på bunden af tændrøret, ikke kun elektroden, men også isolatoren.
Pæn brun og tør er det jeg helst vil se. Hvis det er vådt, sort eller hvidt, er det tegn på et problem. Så kikker jeg på de andre tændrør, og hvis det kun er et af rørene der har forkert farve, hører problemet til denne cylinder.
Men det er nærmest en videnskab for sig selv.