Jeg kender ikke lige den gearkasse der sidder i en 2.5 V6.
Men jeg har kørt automatgear i Colt 1.5, Lancer 1.6 og Galant 2.0 og de har alle opført sig nogenlunde pænt.
Automatgear kræver mere vedligeholdelse end manuelt gear, men det eneste man skal lave på en manuel er jo at skifte kobling engang imellem.
Olien skal skiftes ca hver 30.000km, og filtret skal også skiftes jævntligt (kender ikke intervallet men skifter selv hver anden gang der kommer ny olie i).
Olien er selvfølgelig ikke gratis, men dog heller ikke noget der ruinerer de fleste, men filtret er til gængæld ret pebret, omkring en lille tusse, og så skal pakningen til sumpen også lige skiftes når der nu er åbnet op.
Derudover bliver lock-up koblingen slidt op efter et par 100 tusinde km, uden man dog helt kan sætte et præcist antal km på. (lock-up sidder i midten af konverteren og låser denne når der køres med konstant hastighed, feks på landevej eller motorvej, for at spare på benzinen, og undgå at gearolien bliver over-varm).
Men til gengæld får du så fornøjelsen af at køre helt afslappet og uden at få ondt i venstre knæ eller højre håndled, især godt hvis du kører meget bykørsel.
Men det koster lidt i benzinforbrug. Regn med 1-2km mindre pr liter.