Først økonomi
Ja Granberg, flere
heste er skide dyrt. En klog mand sagde engang (før chip-tuningens tid) at hver Hk ekstra koster 1000 kr. Det er
faktisk ikke skudt helt ved siden af !
Turbo der giver alt mellem 20 og 200 Hk mere koster fra 20 kilo og opefter.
Hvis du er vild og vil have mere end 120 Hk ekstra og det skal virke OG HOLDE !!!! skal du af med70-80 kilo....Enhver
der får lavet sådan en bunke på sin "Bambus-raket" har én eller flere fejlhæklinger i kalechen. Du kan sikkert finde
flere der, inden projektets start, garantere dig at du kan køre fra en Hiabushi både fra 0 og på toppen. FÅ DET
SKRIFTLIGT OG FÅ GARANTI PÅ LORTET. Så skal du se en perlegrustekniker få svedige håndflader og trække i land som var
han født vest for Blåvands hug...

Turbo kræver totalombygning af hele maskinen. Nye stempler ny krumtap
beabejdning af top osv. Det koster spidsen af en jetjager.
En anden og meget mere fornuftig løsning er
trykladning via kompressor. Det kan gøres uden at maskinen åbnes, vel og mærke hvis man kører med under 0,6-0,7 bar
ladetryk. Det giver mellem 20-50 Hk og er meget mere værd fordi kræfterne kommer helt nede fra. Pris: Omkring 40000
kr
Sidst er der den mere konventionelle tuning med bedre flow både ud og ind af maskinen, højere benzintryk,
ændret styreboks, beabejdet top med skrapere knast. Det koster STADIG 1000 kr pr. Hk....
Alle disse ting
forudsætter at DIN maskine er i topform iøvrigt, og det er den ikke hvis den har kørt så langt. Hvorfor ikke ofre hvad
det koster og få det nærmeste værksted til at måle på den ? Det kan hurtigt komme til at koste nogle kilo, men det er
da bedre at få konstateret og udbedret en fejl end at fægte i blinde og ærgre sig over at blive kørt agterud af dine
"sjukker" i biler mage til ? Du vil spare dig selv for mange ærgrelser ved at gøre det.
Du har selvfølgeligt
fået dig den bil du mente at have råd til. Du har formentlig også fået en bil der er bedre end gennemsnittet af biler
i den alder, ingen fejl på det, men det koster lidt at køre og ud fra den betragtning, kunne du nok ikke have valgt
værre. Mitsubishi er HELVEDES dyr i reservedele.
Du har ret i at fabrikerne med tiden er blevet meget bedre til
at lave biler, men naturen kommer ingen udenom. Det behøver ikke at være de tidligere ejere der har misrøgtet din bil.
Du aner ikke om hvor mange kilometer der er kørt som korte byture med masser af koldstarter. Din motor er slidt uanset
hvordan du vender og drejer det. Den er ikke nødvendigvis slidt op, men den har set og prøvet ting og sager
!
Med hensyn til vigtigheden af skift af benzinfilteret: Ja selvfølgelig skal man også skifte det, men det har
ikke afgørende betydning for hvordan bilen/motoren kører. Der et et tryk på 8-9 bar (så vidt jeg husker) og uanset
hvor meget lort der har hobet sig op, skal det tryk nok mase benzinen igennem.
NOx-sensoren sider på bagsiden
af motoren i højre side når du kigger ned i rummet.
Jeg glæder mig til at høre om dit projekt.
MVH Lars
H
(PS: Har du nogensinde tænkt på at blokken fra en Mitsubihi-transporter på 2.4 l paser sammen med dit
topstykke...? Bare en oplysning som kan være nytig hvis du ønsker tuning "the amarican way" Du ved "There is nothing
to replace volume". 2.0l=150 Hk 2.4l=170-180Hk)