Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Benz-filter??

Benz-filter 22 år 2 måneder siden #4430

  • 's profilbillede
272000 km...

Selv for en DOHC-motor

er det MEGET langt ! Jeg ved ikke hvem du er, ej heller hvor gammel (har faktisk ikke set nogle af jeres

profiler...)men at dømme ud fra dit indlæg, er du ejer nr. 3-5 på bilen..?

Selv om kompressionen viser gode

værdier, vil en 12 år gammel motor med så mange kilometer på uret, være MEGET slidt.

Der er mange steder som

man ikke ofre den store opmærksomhed i det daglige, for "det virker sgu bare". Men det er ikke helt korrekt.

NOx-sensoren på min Lancer begyndte at gøre hvad den skulle, allerede da bilen havde gået ca. 100000 km. Den skal

forrykke tændingen når den mærker at motoren "banker". Min maskine bankede sgu ikke, men slid foresagede alligevel

nogle vibrationer som sensoren opfattede som tændingsbanken. Da jeg så pillede sensoren af og lusede den til stel, kan

det nok være at der igen kom liv i kludene...En rullefeltstest før og efter, viste godt 25 Hk og 30 Nm til forskel

!!!

Jeg monterede senere den samme sensor på en Galant mage til din, og der virkede den igen godt nok.



Det viser bare at uanset hvor frisk man tror ens maskine er, går 5 nuller altså ikke sporløst hen over den.

Olieforbrug eller mangel på samme og kompression, er kun rettesnorer for hvor slidt maskineriet er. Mange er af den

fejlagtige opfattelse at disse ting fortæller alt, men hvad med alt det der skal til for at få lortet ud og rulle ?


Prøv at forestille dig hvor hårdt et liv, f.eks. gasspjældet eller luftmængdemåleren lever ?

Du har ret i

at filtre skal være rene og gode, men lige præcis benzinfilteret er ikke nær så følsomt som f.eks. luftfilteret. Hvis

jeg var dig, ville jeg tale lidt med et autoværksted som evner at måle benzintryk, og så få det målt forskelige steder

i systemet...Og så ville jeg fjerne den sensor, for som tidligere skrevet, mangler der tryk oppe ved dysserne, blinker

den lille røde pengemaskine som ingenørerne satte i instrumenpanelet, den der du ved: "CHECK

ENGINE"
:D

God arbejdslyst og hold mig endelig orienteret om dine fremskridt. Har et par

idéer til hvordan man vrider 20-30 heste mere ud af sådan en karl...

MVH. Lars H
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Benz-filter? 22 år 2 måneder siden #4431

  • 's profilbillede
Hej Lars H,

Det er rigtigt at det er

langt på clock'en (rent faktisk har jeg efterfølgende tjekket det rigtige tal -> 279.000km). Men det ser jeg ikke

som noget stort problem længere. I takt med at bil-producenterne bliver bedre til at bygge biler og får den bedre

erfaring, har jeg set at bilerne normalt kører længere før de kommer på kirkegården.

Jeg ved ikke hvilket

nummer jeg har trukket i ejerskabet af denne bil. Dog ved jeg, at jeg er 24år og har købt en bil i den pris-klasse jeg

mente at jeg havde råd til. Så må jeg tage problemerne som de kommer, og det er gået nogenlunde indtil nu.

En

af de tidligere to nævnte Galant'er jeg var ude at prøve, har til sammenligning kørt ca. 350.000km og kan stadig

rykke mærkbart fra min vogn, selvom det er samme model, størrelse og årgang... ja, som om farven ikke også er den

samme!

Jeg har den opfattelse at der er ufatteligt mange ting der spiller ind for ydelsen på en motor. Jeg er

startet et sted (Det er sædvanligvis det billigste :lol: ), og jeg håber at det kan føre lidt med sig. Det kan

egentlig godt være at maskinen er slidt meget i forhold til andre, pga. tidligere ejere måske ikke har kunnet

"behandlet" den ordentligt. Det skal jeg ikke kunne sige.

Måske skulle jeg prøve at pille den omtalte sensor

af, hvis ikke filteret og/eller kompressionstesten giver noget resultat. Er det den der sidder skruet i

indsugningsmanifolden, med en lille ledning sat på et stik? Kan jeg ikke være uheldig at det kan give mig en dårlig

benzin-økonomi? Jeg kører trods alt 50.000+ km om året! (Så er der selvfølgelig noget der vil sige at jeg skulle have

haft en diesel.... :? )

Luft-filteret har jeg skiftet... som noget af det første. Jeg vil da mene at begge

filtre er lige vigtige, idét at der skal begge dele til for at lave en eksplosion i kammeret, selvom benzinen bliver

pumpet igennem dyserne?!?

Jeg har forresten oplevet lampen CHECK

ENGINE
! Det var heldigvis bare O2 (Lambda) sensoren i udstødnings-manifolden. Man bli'r sq noget

nervøs når den lampe vækkes til live!! :shock:

Jeg går ud fra at dine idéer til, hvordan jeg vrider de ekstra

HK ud af maskinen....... også involverer at jeg hiver den STORE tegnebog op af lommen :?:




Mvh.

HC
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Benz-filter 22 år 2 måneder siden #4432

  • 's profilbillede
Først økonomi

Ja Granberg, flere

heste er skide dyrt. En klog mand sagde engang (før chip-tuningens tid) at hver Hk ekstra koster 1000 kr. Det er

faktisk ikke skudt helt ved siden af !
Turbo der giver alt mellem 20 og 200 Hk mere koster fra 20 kilo og opefter.

Hvis du er vild og vil have mere end 120 Hk ekstra og det skal virke OG HOLDE !!!! skal du af med70-80 kilo....Enhver

der får lavet sådan en bunke på sin "Bambus-raket" har én eller flere fejlhæklinger i kalechen. Du kan sikkert finde

flere der, inden projektets start, garantere dig at du kan køre fra en Hiabushi både fra 0 og på toppen. FÅ DET

SKRIFTLIGT OG FÅ GARANTI PÅ LORTET. Så skal du se en perlegrustekniker få svedige håndflader og trække i land som var

han født vest for Blåvands hug... :?
Turbo kræver totalombygning af hele maskinen. Nye stempler ny krumtap

beabejdning af top osv. Det koster spidsen af en jetjager.

En anden og meget mere fornuftig løsning er

trykladning via kompressor. Det kan gøres uden at maskinen åbnes, vel og mærke hvis man kører med under 0,6-0,7 bar

ladetryk. Det giver mellem 20-50 Hk og er meget mere værd fordi kræfterne kommer helt nede fra. Pris: Omkring 40000

kr

Sidst er der den mere konventionelle tuning med bedre flow både ud og ind af maskinen, højere benzintryk,

ændret styreboks, beabejdet top med skrapere knast. Det koster STADIG 1000 kr pr. Hk....

Alle disse ting

forudsætter at DIN maskine er i topform iøvrigt, og det er den ikke hvis den har kørt så langt. Hvorfor ikke ofre hvad

det koster og få det nærmeste værksted til at måle på den ? Det kan hurtigt komme til at koste nogle kilo, men det er

da bedre at få konstateret og udbedret en fejl end at fægte i blinde og ærgre sig over at blive kørt agterud af dine

"sjukker" i biler mage til ? Du vil spare dig selv for mange ærgrelser ved at gøre det.

Du har selvfølgeligt

fået dig den bil du mente at have råd til. Du har formentlig også fået en bil der er bedre end gennemsnittet af biler

i den alder, ingen fejl på det, men det koster lidt at køre og ud fra den betragtning, kunne du nok ikke have valgt

værre. Mitsubishi er HELVEDES dyr i reservedele.

Du har ret i at fabrikerne med tiden er blevet meget bedre til

at lave biler, men naturen kommer ingen udenom. Det behøver ikke at være de tidligere ejere der har misrøgtet din bil.

Du aner ikke om hvor mange kilometer der er kørt som korte byture med masser af koldstarter. Din motor er slidt uanset

hvordan du vender og drejer det. Den er ikke nødvendigvis slidt op, men den har set og prøvet ting og sager

!

Med hensyn til vigtigheden af skift af benzinfilteret: Ja selvfølgelig skal man også skifte det, men det har

ikke afgørende betydning for hvordan bilen/motoren kører. Der et et tryk på 8-9 bar (så vidt jeg husker) og uanset

hvor meget lort der har hobet sig op, skal det tryk nok mase benzinen igennem.

NOx-sensoren sider på bagsiden

af motoren i højre side når du kigger ned i rummet.

Jeg glæder mig til at høre om dit projekt.

MVH Lars

H

(PS: Har du nogensinde tænkt på at blokken fra en Mitsubihi-transporter på 2.4 l paser sammen med dit

topstykke...? Bare en oplysning som kan være nytig hvis du ønsker tuning "the amarican way" Du ved "There is nothing

to replace volume". 2.0l=150 Hk 2.4l=170-180Hk) :D
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Benz-filter 22 år 2 måneder siden #4433

  • 's profilbillede
Hej igen!

Jeg var slet ikke i tvivl

om at de sjove HK kostede penge..... he he he he.....næsten. :wink:

Den vilde tuning af vognen bliver der

ikke meget af for mit vedkommende tror jeg, da det både koster en del penge og da det er lidt hårdere ved

vognen.

Mit mål er at få den til at yde nogenlunde som en Galant GTI burde gøre, og ikke som nu, hvor næsten

enhver 1.8 eller 2.0 liters med 100-11
5hk kan rykke fra den, med dertilhørende moment.... :(
Derfor er

hovedformålet med det her, ikke at få skidtet tunet, men at få den til at yde det den normalt skal.... taget i

betragtning af, at det kan den heller ikke helt pga kilometer-tallet!

Benzin trykket er spec'et til 38 psi.

Ved ikke om det svarer til 8-9 bar. Det skal sikkert nok passe.

For skæg skyld skulle man jo lige prøve at

pille den NOx sensor ud og stelle den...... bare sådan lidt for sjov! :P

Tak for diskussionen!! Og, ja....

jeg kender alt til amerikanernes motto, incl. "bigger is better!".

Nu må jeg hellere se af at få prøvet/skiftet

noget istedet for at sidde og diskutere tingene!?!?! :D

Mvh.

HC
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Benz-filter?? 18 år 9 måneder siden #4434

  • 's profilbillede
Det kan da godt være at boduna er et pishus, men gider vi lige være fri for spam?

Hmmm, jeg må da grundigt lede efter undskyldninger for at slippe for arbejde når jeg sidder og snakker til en 'bot. Eller måske er det en botnakke, hvem ved?

OK, tilbage til arbejdet.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.208 sekunder