Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Ratnav..

Ratnav.. 18 år 7 måneder siden #1803

• Cocacola
  • Cocacola's profilbillede
Hey..

Kan jeg godt smide et ratnav uden airbag, i min Colt fra ´95 med airbag? Har set et ratnav hos jariauto til model CA, men jeg går ud fra at det er uden airbag..

Ps: Vil gerne have et Momo rat i vognen, men kan ikke finde et nav der passer til Momo/Colten. Nogen der ved hvor jeg kan få det?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ratnav.. 18 år 7 måneder siden #13360

• 's profilbillede
Mener sku thansen solgte nogen der passede på et tidspunkt. Men lur mig om jeg ikke tager fejl !

Ratnav.. 18 år 7 måneder siden #13361

• Cocacola
  • Cocacola's profilbillede
De sælger stadig til den gamle model, men ikke de nyere :( ..

Ratnav.. 18 år 7 måneder siden #13362

• 's profilbillede
Tror ikke der er noget i vejen for at sætte det rat nav på som du har set, ledningerene til airbagen lægger du jo bare ind bagved et sted.. hvis du montere airbagen igen skal du nok regne med at du lige skal ned og have nulstillet boksen til airbag (det hjælper ikke at tage strømmen fra bilen i 20 min lige som når man nulstiller styreboks til motor) da boksen registrer at airbagen har været koblet fra, den lyser med airbag lampen (når den gør det er hele airbag systemet slået fra også hvis man køre galt) tror det tager dem ca 5 min at nulstille boksen.. har prøvet det med min egen, som godt nok er en CJO, men mon ikke det næsten er det samme.. :wink:

Ratnav.. 18 år 7 måneder siden #13363

• Rønne
  • Rønne's profilbillede
Jeg har et sort læder Momo rat, hvor centerrinegn er en Mitsu-stjerne liggende. Det har siddet i min egen Colt 94'er.

Kunne det have interesse ?

Ratnav.. 18 år 7 måneder siden #13364

• Billen
  • Billen's profilbillede
Du må ikke fjerne airbaggen hvis den først er monteret i bilen :

www.bilboksen.dk/default.aspx?page=forum...e=thread&TopicID=566

25-08-2006 11:54:43 Link | Svar | Ret | Citér

Hvornår blev det et krav at biler skulle være forsynet med airbag.
og skal der altid være en kontrol lampe

Applus Bilsyn Teknisk Hotline

fra: København Ø
indmeldt: 02-02-2006

25-08-2006 12:19:22 Link | Svar | Ret | Citér

Hej Anni.
Det er ikke et krav at biler skal, være udstyret med airbag. Er de det fra fabrikken må de dog ikke, afmonteres igen. Du kan læse om bestemmelserne for airbag på www.fstyr.dk i regler om køretøjer under vejledningen afsnit 10.07.001. I Danmark har man valgt at give nedslag i afgiften, når køretøjerne er forsynet med airbag, istedet for at gøre det til et lovkrav.
Mvh. Applus+Bilsyn. Connie

www.bilboksen.dk/default.aspx?page=forum...e=thread&TopicID=348
15-05-2006 17:02:26 Link | Svar | Ret | Citér

Da jeg har brug for at have barnesæde foran på passagersædet, skal jeg have koblet airbag'en fra.
I bilens manual står der at det skal gøres af et autoriseret værksted.
Er det et lovmæssigt krav, hvordan skal det i såfald dokumenteres?
- eller kan jeg lade den lokale mekaniker foretage indgrebet?

16-05-2006 09:34:33 Link | Svar | Ret | Citér

Til Jesper Johannesen

Frakobling af airbag foran forsædepassager skal gøres i henhold til bilfabrikantens anvisninger, og der medfølger en erklæring herom/stempel i bilens servicebog.

Hvis det ikke gøres korrekt, vil der være fare for funktionssvigt i andre af bilens airbags.

Med venlig hilsen
Applus Bilsyn/ Knud Kristensen

Der er også regler for din horn kontakt :

www.bilboksen.dk/default.aspx?page=forum...e=thread&TopicID=154

09-03-2006 13:04:08 Link | Svar | Ret | Citér

Er der nogen regler for hvor horn-knappen skal sidde i min bil,
som er en Nissan Patrol 260, 2,8TD 4x4 årg. 12/1994?
Det org. rat har ikke færre end 4 hornkontakter.

* Er det lovligt ved skift til andet rat feks at sætte horn-knappen et andet sted i kabinen end på rattet - feks som en fjederbelastet kontakt på instrumentbordet?

* Hvilke regler gælder for typen på rattet - må man eftermontere et sportsrat som er mindre i diameter end det originale?

På forhånd tak for jeres svar.

Christian Boeriths

09-03-2006 13:24:44 Link | Svar | Ret | Citér

Hej Christian.
Betjeningsanordningen for "horn" skal være anbragt på eller i umiddelbar nærhed af rattet.
Reglerne for styreapparat afhænger af om bilen er registreret som personbil eller varebil. Er det en varebil , som i dette tilfælde, der er registreret første gang efter 01.04.02 er der ikke krav om kollisionssikret styreapparat. Det er der hvis den er registreret som personbil. Bestemmelserne for personbil kan findes på www.fstyr.dk i regler om køretøjer under vejledningen afsnit 4.01.021 side 4. En generel bestemmelse, er at køretøjet skal kunne styres let, sikkert og hurtigt.
Mvh. Applus+Bilsyn. Connie
Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder