Du må ikke fjerne airbaggen hvis den først er monteret i bilen :
www.bilboksen.dk/default.aspx?page=forum...e=thread&TopicID=566
25-08-2006 11:54:43 Link | Svar | Ret | Citér
Hvornår blev det et krav at biler skulle være forsynet med airbag.
og skal der altid være en kontrol lampe
Applus Bilsyn Teknisk Hotline
fra: København Ø
indmeldt: 02-02-2006
25-08-2006 12:19:22 Link | Svar | Ret | Citér
Hej Anni.
Det er ikke et krav at biler skal, være udstyret med airbag. Er de det fra fabrikken må de dog ikke, afmonteres igen. Du kan læse om bestemmelserne for airbag på
www.fstyr.dk i regler om køretøjer under vejledningen afsnit 10.07.001. I Danmark har man valgt at give nedslag i afgiften, når køretøjerne er forsynet med airbag, istedet for at gøre det til et lovkrav.
Mvh. Applus+Bilsyn. Connie
www.bilboksen.dk/default.aspx?page=forum...e=thread&TopicID=348
15-05-2006 17:02:26 Link | Svar | Ret | Citér
Da jeg har brug for at have barnesæde foran på passagersædet, skal jeg have koblet airbag'en fra.
I bilens manual står der at det skal gøres af et autoriseret værksted.
Er det et lovmæssigt krav, hvordan skal det i såfald dokumenteres?
- eller kan jeg lade den lokale mekaniker foretage indgrebet?
16-05-2006 09:34:33 Link | Svar | Ret | Citér
Til Jesper Johannesen
Frakobling af airbag foran forsædepassager skal gøres i henhold til bilfabrikantens anvisninger, og der medfølger en erklæring herom/stempel i bilens servicebog.
Hvis det ikke gøres korrekt, vil der være fare for funktionssvigt i andre af bilens airbags.
Med venlig hilsen
Applus Bilsyn/ Knud Kristensen
Der er også regler for din horn kontakt :
www.bilboksen.dk/default.aspx?page=forum...e=thread&TopicID=154
09-03-2006 13:04:08 Link | Svar | Ret | Citér
Er der nogen regler for hvor horn-knappen skal sidde i min bil,
som er en Nissan Patrol 260, 2,8TD 4x4 årg. 12/1994?
Det org. rat har ikke færre end 4 hornkontakter.
* Er det lovligt ved skift til andet rat feks at sætte horn-knappen et andet sted i kabinen end på rattet - feks som en fjederbelastet kontakt på instrumentbordet?
* Hvilke regler gælder for typen på rattet - må man eftermontere et sportsrat som er mindre i diameter end det originale?
På forhånd tak for jeres svar.
Christian Boeriths
09-03-2006 13:24:44 Link | Svar | Ret | Citér
Hej Christian.
Betjeningsanordningen for "horn" skal være anbragt på eller i umiddelbar nærhed af rattet.
Reglerne for styreapparat afhænger af om bilen er registreret som personbil eller varebil. Er det en varebil , som i dette tilfælde, der er registreret første gang efter 01.04.02 er der ikke krav om kollisionssikret styreapparat. Det er der hvis den er registreret som personbil. Bestemmelserne for personbil kan findes på
www.fstyr.dk i regler om køretøjer under vejledningen afsnit 4.01.021 side 4. En generel bestemmelse, er at køretøjet skal kunne styres let, sikkert og hurtigt.
Mvh. Applus+Bilsyn. Connie