Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1

EMNE: Skift af tandrem

Skift af tandrem 21 år 3 måneder siden #14

  • 's profilbillede
Jeg troede

at det var nemt at skifte tandrem på en Carisma, men efter jeg har været ude og kigge i motorrummet, så ser det ikke

så overkommeligt ud.

Er der nogen, som har erfaring med tandrem på en Carisma 1,6 fra

97?


1) Skal man afmontere motorophænget?
2) I så fald. Er det

så nødvendigt at understøtte motoren?
3) Skal man afmontere generator remmen?
4) Er der noget man skal skifte

ved samme lejlighed (Vandpumpe)?
5) Er der nogle fikserings punkter på tandhjulene, eller skal man huske hvordan de

stod? Er der evt. nogle fikseringshuller?


Jeg kunne godt tænke

mig at kunne udføre denne operation selv, men jeg vil også være helt sikker på at jeg kan gøre det

rigtigt.

Mvh.
Jonas Andersen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Re: Skift af tandrem 21 år 3 måneder siden #4396

  • 's profilbillede
Hej Bowler!

Ikke for at

skuffe dig, men jeg er lige blevet ekstremt mere klogere om udskiftningen af en tandrem på min Galant '91 -> det

er ikke sådan bare lige at gøre!!! Det har kostet min fhv. mekaniker dyrt!

Det startede med en simpel, men

vigtig ting som et tandrem's skift. Det kom den til at lyde underlig af. Omkring 3 dage efter brændte den en

udstødningsventil. Det kostede en renovering af topstykket, incl. planning/udskiftning af ventiler/O-ringe osv.

Dernæst blev tandremmen efterset/strammet flere gange, uden en væsentlig forbedring på den underlige og kraftige

diesel motor lyd. Så blev der skiftet en dims, som har til formål at holde en af tandremmene ensartet stram uanset

omdrejningsmoment. Det er i princippet en lille støbt klods med et par huller, og en fjederstift i hærdet stål. Det

fjernede faktisk den underlige diesel-agtige motor lyd den havde, men...... så opstod et andet problem. Motorens

omdrejninger var ikke i balance, ergo motoren rystede mere eller mindre afhængig af omdrejningstal, og det forplantede

sig til hele karossen!

Til sidst måtte mekanikeren give op, og sende vognen på Mitsubishi værksted for at få

det lavet ordentlig... en gang for alle.... på hans regning! Der blev skiftet alverdens tandhjul, balanceaksler... og

det tog en enkelt dag.

Igår fik jeg så bilen tilbage, og nu kører den sgu som en drøm. Ganske ligesom dengang

jeg afleverede den til min fhv. mekaniker.... for at få skiftet tandrem. :wink:

Hvad kan man (og

mekanikeren!?!) så lære af det? Jo... lad være med at skifte tandremmen på en mitsu, med mindre du ved hvad du har med

at gøre, og HVORDAN man gør det! Det har taget mig 3 mdr. og knap 10.000kr at få rettet op på alt det roderi.... og er

desuden raget uklar med min mekaniker, idét han sikkert har betalt omkring 10.000kr for denne affære på værkstedet.

:lol:

Men jeg er da også blevet lidt klogere ang. udskiftningen. Det er faktisk vigtigt at tandremmen bliver

skiftet i en bestemt tandhjuls-position. Antallet af tænder på remmene skal selvfølgelig passe, men hjulene skal skam

være låst inden man løsner det hele og går igang.

Se evt. mit indlæg fra det gamle forum -> Emne: Galant

'91, motor problemer.

Overvej i hvert fald grundigt før du går igang. Men jeg har jo sikkert også bare fået

kolde fødder efter den her omgang jeg lige har været igennem.

Eller måske kan nogen af vores mitsu-mek'ere her

på forummet give en meget bedre hjælp til hvad du skal gøre. :?:

Held og lykke med

det!

Mvh.

HC

Bowler skrev:
Jeg troede at det var nemt

at skifte tandrem på en Carisma, men efter jeg har været ude og kigge i motorrummet, så ser det ikke så overkommeligt

ud.

Er der nogen, som har erfaring med tandrem på en Carisma 1,6 fra

97?


1) Skal man afmontere motorophænget?
2) I så fald. Er det

så nødvendigt at understøtte motoren?
3) Skal man afmontere generator remmen?
4) Er der noget man skal skifte

ved samme lejlighed (Vandpumpe)?
5) Er der nogle fikserings punkter på tandhjulene, eller skal man huske hvordan de

stod? Er der evt. nogle fikseringshuller?


Jeg kunne godt tænke

mig at kunne udføre denne operation selv, men jeg vil også være helt sikker på at jeg kan gøre det

rigtigt.

Mvh.
Jonas Andersen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Skift af tandrem 21 år 3 måneder siden #4397

  • 's profilbillede
Hvis du har adgang til en grav eller lignende er det

ikke så svært at skifte enda :)
1. Understøt motoren i samme side som tandremmen sidder.
2. Afmonter foreste og

bagerste motorophæng samt det ophæng som sidder i samme side som din tandrem.
3. Hæv motoren så den tipper indtil

bolten i remskivehjulet er tilgængeligt med en fastnøgle.
4. afmonter følgende: Tændhætter,Ventildæksel, tændrør,

knasthjulsskærm,Generator remmen, remskivehjul og takthjulsskærm.
5. brug en 22 fastnøgle og turn moteren på

takthjulet indtil takthjulsmærkerne passer med dem på motorblokken og topstykket og din nr. 1 cylinder er i top(mærk

evt. med et stykke svejsetråd ned gennem tændrørscylinderen) Husk at dette skal være meget præcist.
6. afmonter

remstrammer hjulet og din tandrem afmonteres.
7. monter nyt remstrammer hjul så det bare sidder løst.
8.

Tjek!!Tjek!! og Tjek!! takthjulsmarkeringerne :) og monter`tandremmen forsigtigt uden at trække på nogen af tænderne.


9. Tjek!! takthjulsmarkeringerne :)
10. Stram fjedren til remstrammerhjulet så tandremmen sidder i

spænd.
11. Tjek! takthjulsmarkeringen :)
12. Turn motoren et par omgange til cylinder nr. 1 atter er i

top.
13. Tjek! takthjulsmarkeringen.
14. Monter` hele svineriet igen undtagen tændrør og

knasthjulsskærmen.
15. Start motoren uden tændrør så starteren trækker motoren rundt(bare i en 3-4 sekunder ad

gangen. Tjek samtidigt at alt kører som det skal.
16. monter tændrør unsw.
17. Start svinet.
18. Held og

lykke :D :D :D
19. få justeret tændingen efterfølgende. Evt. just. ventiler.

Det tager ca. 4 timer inkl.

lidt af hvert som nok sidder fast :D
God fornøjelse :D :D

MVH Lancerlot
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Skift af tandrem 21 år 3 måneder siden #4398

  • 's profilbillede
Det var godt nok en fin beskrivelse.

Jeg har

lige et par ekstra spørgsmål.

1) Er det nødvendigt at afmontere ventildækslet, eller er det kun hvis jeg skal

stille ventiler?

2) Når ventildækslet skal på igen, så skal det vel strammes med et bestemt moment i en bestemt

rækkefølge, men hvordan er det?

3) Hvad skal ventilerne justeres til? Skal de justeres mens motoren er kold

eller varm?

4) Hvordan finder jeg ud af hvor cylinder 1 sidder?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Skift af tandrem 21 år 3 måneder siden #4399

  • 's profilbillede
Du behøves ikke at have topdækslet af når du skifter

tandrem.
Det skal kun af når du justerer ventilerne. Det har ingen indflydelse på motoren hvilket moment topdækslet

er spændt fast med.(du tænker sikkert på topstykket hvor det betyder en hel del om boltene er spændt efter det rigtige

moment)
Hvis du kigger på dine tændrørskabler er jeg sikker på at der står numre på og så er det bare at følge

kablet og se hvilken cylinder den går på.
Jeg mener din tændingsrækkefølge er 1 4 2 3 hvor nr.1 er ved siden af

dit knasthjul, men tjek lige din instruktionsbog.

Ventiler skal justeres mens motoren er varm.
Jeg mener

spillerummet skal være 20 på indsugnings siden og 30 på udstødningssiden.(bruge et søgeblad, en stjerne skruetrækker

og en 10 er fastnøgle til dette)

MVH. Lancerlot :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Skift af tandrem 21 år 3 måneder siden #4400

  • 's profilbillede
Hej,

Vil bare lige fortælle at mig og en

kammerat skiftede tandrem og kædestrammer hjul på en Colt og det tog vel en lille times tid ...

Det forløb uden

de helt vilde problemer :)

Mirro

P.S.

Indlægget er mest skrevet for at berolige jer med at det

kan lade sig gøre at skifte tandrem på en mitzu...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.132 sekunder