Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Spørgsmål ang. turbo

RE: 19 år 6 måneder siden #10896

  • 's profilbillede
Ret mig endelig hvis jeg blander koncepterne sammen :wink:

Nu er jeg overhovedet ikke ekspert i turbo/kompressorer, men tilbage i 80´erne var der meget tale om at en del fabriksbiler med turbo (Fiat Uno turbo, Saab 900 turbo osv) havde en del turbotøven, er den snak helt forstummet idag? kloge personer talte dengang om at turbotøven kunne undgåes ved at montere en mindre turbo eller 2 små istedet for 1 stor!

Det mest optimale er at motoren trækker jævnt op igennem omdrejningerne, i nogen af de biler jeg nævnte trak motoren "normalt" om til ca 3000omdr. hvorefter turboen sparkede fra sig, ikke så nemt at styre og ikke specielt fedt i glat føre.

Enkelte "sindsyge" fabrikanter monterede dem sågar på motorcykler, med det resultat at motorcyklisten kunne få seriøse problemer når turboen pludselig sparkede fra sig ved 3500 - 4500 omdr. (specielt i sving)

Hvor kommer smedede stempler ind i billedet, de skal vel til grundet at almindelig stempler, på lang sigt ikke kan tåle det forhøjede ladetryk og varme.

En af vennerne købte på et tidspunkt en Golf G60, den var monteret med en såkaldt "G-lader" som i princippet fungerede som en kompressor, den ydede 160 Hk, man kunne sikkert hive flere hypper ud af motoren med en turbo, men G-laderen havde intet turbotøven, blandt andet fordi den var mekanisk trukket af motoren, den fulgte altså altid motorens omdrejninger, på et tidspunkt blev den chippet og knastet hos Bekker i KBH, det gav 208,5 Hk på rullen og ingen negative bivirkninger.

En af mine gamle kolleger fik monteret en elektrisk kompressor på sin Toyota Avensis 1,8, den blev aktiveret ved hjælp en kontakt på speederen, firmaet der solgte den lovpriste systemet, desværre viste målinger at bilen faktisk ikke fik flere heste men dårligere moment, firmaet der solgte det gik konkurs inden problemet blev løst.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål ang. turbo 19 år 6 måneder siden #10897

  • 's profilbillede
Man har i dag løst en del af problemet med turbo tøven ved at montere som Mix skriver, en mindre turbo.

Eks. Jeg har en Audi A4 1,8T, hvor turboen lader allerede ved 1800 omdr/m. og fader så langsomt ud efter 4000 omdr/m. Det giver en dejligt omtræk et godt moment ved overhalinger i de lave omdrejninger.

Ulempen ved kompressor er at det er så forbandet dyrt, men er så også en del lettere at monterer i forhold til turbo.

Ang. El-kompressor, så har jeg set et sæt, der brude virke i teorien. Det er nemlig en rigtig skruekompressor hvor der så sidder 3 stk. elmotorer som er drevet af 8-10 bilbatterier, som er monteret i bagagerummet. Når man så har brug for for den ekstra power, trykker man på en knap og kablamo man har x antal heste ekstre i 20-30 sekunder.. Måske NOS ville være en bedre sjovere løsning :?:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål ang. turbo 19 år 6 måneder siden #10898

  • Cocacola
  • Cocacola's profilbillede
Grunden til at man montere smedede stempler er at de kan holde til mere varme/belastning, men de er også med til at sænke eller hæve kompressionen i motoren. Når man montere trykladere sænker man kompressionen for at undgå tændingsbanken, når man konventionel tuner en bil hæver man kompressionen.

Hvis det er helt rigtigt, så skal man også helst smide en stål krumtap og specielle plejlstænger. Når først det er iorden, så er det at man hiver 300hk+ ud af motoren.

Turbotøven kommer når man accelererer, slipper gassen og accelererer igen. Det opstår ved at turboen drejer med et hvis antal omdr. hvor den presser luft ind igennem gasspjældet, men når man så lukker spjældet opstår der et overtryk der går tilbage i turboen, og forsøger at dreje skovlhjulene på turboen den modsatte vej, hvilket medfører at turboen taber omdr. og skal derfor oparbejde et hvis antal omdr. før den "virker" igen. Man kan fjerne dette problem mere eller mindre helt, ved at montere en BOV (Blow Off Valve) der lukker luften ud når trykket når f.eks. 1.5 bar mellem gasspjældet og turboen. Der af kommer det velkendte "VUUSSCCHH" eller hvordan det nu staves :wink:

De fleste biler der er standard monteret med turbo har turbotøven. En af grundene til at f.eks. Ford Focus RS ikke er helt så hurtig som f.eks. en Honda Civic Type-R, til trods for at Hondaén har 20hk færre, er at Forden har markant turbotøven. Dem der så har købt sådan en har så efterfølgende monteret en BOV, også bliver bilen ligepludselig en del hurtigere i mellem accelerationerne, hvilket er ret vigtigt.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål ang. turbo 19 år 6 måneder siden #10899

  • Cocacola
  • Cocacola's profilbillede
Kig ellers herinde www.rpw.com.au

De er specialister i Mitsubishi. De laver faktisk ikke til andre biler end Mitsubishi.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål ang. turbo 19 år 6 måneder siden #10900

  • 's profilbillede
Turbotøven er altså det stykke tid, der går fra man trykker gaspedalen i bund til turboen begynder at producere tryk.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål ang. turbo 19 år 6 måneder siden #10901

  • 's profilbillede
I USA er 4g63 motoren fra de tidlige Lancer EVO og Eclipse meget populære at tune og der findes et forum med mange brugere og megen info www.dsmtuners.com/
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.192 sekunder