Ret mig endelig hvis jeg blander koncepterne sammen
Nu er jeg overhovedet ikke ekspert i turbo/kompressorer, men tilbage i 80´erne var der meget tale om at en del fabriksbiler med turbo (Fiat Uno turbo, Saab 900 turbo osv) havde en del turbotøven, er den snak helt forstummet idag? kloge personer talte dengang om at turbotøven kunne undgåes ved at montere en mindre turbo eller 2 små istedet for 1 stor!
Det mest optimale er at motoren trækker jævnt op igennem omdrejningerne, i nogen af de biler jeg nævnte trak motoren "normalt" om til ca 3000omdr. hvorefter turboen sparkede fra sig, ikke så nemt at styre og ikke specielt fedt i glat føre.
Enkelte "sindsyge" fabrikanter monterede dem sågar på motorcykler, med det resultat at motorcyklisten kunne få seriøse problemer når turboen pludselig sparkede fra sig ved 3500 - 4500 omdr. (specielt i sving)
Hvor kommer smedede stempler ind i billedet, de skal vel til grundet at almindelig stempler, på lang sigt ikke kan tåle det forhøjede ladetryk og varme.
En af vennerne købte på et tidspunkt en Golf G60, den var monteret med en såkaldt "G-lader" som i princippet fungerede som en kompressor, den ydede 160 Hk, man kunne sikkert hive flere hypper ud af motoren med en turbo, men G-laderen havde intet turbotøven, blandt andet fordi den var mekanisk trukket af motoren, den fulgte altså altid motorens omdrejninger, på et tidspunkt blev den chippet og knastet hos Bekker i KBH, det gav 208,5 Hk på rullen og ingen negative bivirkninger.
En af mine gamle kolleger fik monteret en elektrisk kompressor på sin Toyota Avensis 1,8, den blev aktiveret ved hjælp en kontakt på speederen, firmaet der solgte den lovpriste systemet, desværre viste målinger at bilen faktisk ikke fik flere heste men dårligere moment, firmaet der solgte det gik konkurs inden problemet blev løst.