Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Spørgsmål ang. turbo

Spørgsmål ang. turbo 19 år 6 måneder siden #1322

• 's profilbillede
Hej

Jeg har en hel masse spørgsmål ang. Tuning osv.

Jeg har set man kan få diverse ting såsom banan manifold osv.

Men mine spørgsmål går ud på hvad skal man købe og kan man nøjes med noget af det og stille og roligt bygge op osv. Eller skal man købe alt på engang..

Banan manifold = hvad gør / giver den som standard ikke giver. Mere kraft i bilen eller hvordan

Turbo = det siger lidt sig selv meget mere kraft

Kompressor = ?

Intercooler = ?

Hvad gør de forskellige ting og skal man købe det hele på engang eller kan man købe lidt af gange og hvor meget ekstra kraft giver det.

Jeg har læst lidt om folk for monteret det osv. Men ikke så meget om hvorfor og hvad det gør ekstra ved bilen så derfor er jeg blevet lidt nysgerrige.

Hvis nogle har link hvor tingene evt. kan købes må man meget gerne poste dem .

Håber det er ok

På forhånd tak
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Re: Spørgsmål ang. turbo 19 år 6 måneder siden #10891

• Basse
  • Basse's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platinum Boarder
  • Modtagne TAK: 1
Badman skrev:
Hej

Jeg har en hel masse spørgsmål ang. Tuning osv.

Jeg har set man kan få diverse ting såsom banan manifold osv.

Men mine spørgsmål går ud på hvad skal man købe og kan man nøjes med noget af det og stille og roligt bygge op osv. Eller skal man købe alt på engang..

Banan manifold = hvad gør / giver den som standard ikke giver. Mere kraft i bilen eller hvordan

Turbo = det siger lidt sig selv meget mere kraft

Kompressor = ?

Intercooler = ?

Hvad gør de forskellige ting og skal man købe det hele på engang eller kan man købe lidt af gange og hvor meget ekstra kraft giver det.

Jeg har læst lidt om folk for monteret det osv. Men ikke så meget om hvorfor og hvad det gør ekstra ved bilen så derfor er jeg blevet lidt nysgerrige.

Hvis nogle har link hvor tingene evt. kan købes må man meget gerne poste dem .

Håber det er ok

På forhånd tak

Hej, tag en snak med Nully, han ved en del på det område :!:

Spørgsmål ang. turbo 19 år 6 måneder siden #10892

• Mathæus
  • Mathæus's profilbillede
Sådan som jeg lige husker det (og det skal nok lige nævnes at jeg langt fra er expert, så ret mig endelig hvis jeg tager fejl), så gør tingene som følger:

Bananmanifold: Mener at de oftest er lavet af større rør end den originale manifold, men stadig dimensioneret således at udstødningsgasserne trækkes ud af forbrændingskamrene på den mest optimale måde - giver bedre bundtræk - specielt sammen med ny (større) udstødning.
Mener ikke at banan'en kan bruges ved turbo-motor - skal vist være en turbomanifold. Når der er monteret turbo er det ikke nødvendigt at skabe undertryk for at få udstødningsgasserne ud - der kommer helt automatisk, så her er det bare vigtigt at der er plads nok til at det kan komme væk.

Turbo: Udnytter udstødningstrykket til at presse mere benzin og luft ind i motoren. Virker derfor først efter lidt tid, da der selvsagt skal være et vist flow i udstødningen før det giver effekt - men tager rigtig godt fat i de højere omdrejninger.

Kompressor: Ligger lidt i navnet at den, ligesom turboen, presser mere luft og benzin i motoren. Trækkes af motoren vha. kilerem. Betyder bl.a. at den tager ved med det samme, men mener ikke at de er nær så effektive i de høje omdrejninger som turboen.

Intercooler: Bruges til at nedkøle luften inden forbrænding. Som alle ved, så skal der ilt til, for at en forbrædning kan foregå, og jo mere ilt jo bedre. Men da luft "fylder" mere jo varmere det bliver, så kan der altså være mest ilt (flest ilt-molekyler pr. luftmængde) når luften er kold. Og da specielt turboen bliver meget varm, da den jo drives af udstødningsgasser, så skal luften gerne køles ned.

Men men men, det skal jo ikke være helt let. For at kunne montere turbo eller kompressor på motoren skal man jo lige sørge for, at den kan holde til den øgede belastning. Her vil jeg ikke gøre mig klog på tingene - men er overbevist om, at der er andre der kan hjælpe.

Spørgsmål ang. turbo 19 år 6 måneder siden #10893

• 's profilbillede
Hej

Jeg takker for det info der er blevet postet jeg er blevet lidt klogere.

håbede ellers på flere herinden ville bidrage med noget til dette post men folk er nok gået i vinterhi eller noget.

Så det tro jeg os jeg vil gøre.

Spørgsmål ang. turbo 19 år 6 måneder siden #10894

• 's profilbillede
Travl hva' :wink:

Min erfaring har givet mig en god lærestreg. Køb det hele på en gang, så man har dele der passer sammen. Og få det monteret på en gang, så den der montere det ikke bare skyder skylden på forkert indkøbte- eller forældede dele. Man skal også tænke på at motoren bør/skal justeres hver gang man laver ændringer, og det kan blive en dyr affære hvis det skal gøres 2-4 gange under et tunings forløb.

Det er også sjovere at få det hele på en gang, desuden er det et stort arbejde at skille bilen ad, hver gang man skal bolte et eller andet på.

En banan manifold giver ikke noget særligt i forhold til prisen, det nytter ikke at man har frit flow i udstødningen hvis ikke man har noget at fylde i den. Så det vil klart kunne betale sig at få andre knaster i og evt. justerbart knasthjul, og så en chip tuning til at lave prikken over i'et. Dog vil det være meget dyre heste. Sådanne tuning koster som tommelfingerregel 1000 kr. pr. hestekraft.

I øvrigt er det også værd at tage med i sin tuningsplan at Mitsubishi er en del sværere at tune end f.eks Honda, Nissan, VW og Audi da der ikke direkte laves færdige kits til dem. (jeg har i hvert fald ikke fundet ret meget brugbart til min mitsu). Så et motor skift vil også være en mulighed, og det er i regelen en lidt mere økonomisk løsning da den motoren i forvejen virker og sådan set "bare" skal monteres.

håber det kan bruges.

Spørgsmål ang. turbo 19 år 6 måneder siden #10895

• Cocacola
  • Cocacola's profilbillede
Man plejer gerne at sige, at trykket i en standard motor ikke må overstige 0.5bar ved montering af turbo/kompressor. Men det kommer igen meget an på hvilken bil man har, min onkel havde en Mazda MX5 1.6 16V, som han lige har solgt, hvor han havde monteret en kompressor og en lille intercooler, og den ydede ca. 210hk ved ca. 0.8bar, og den var standard, udover kompressoren.

Generelt er det billigst at montere turbo/kompressor, da det giver forholdsvis nemme/billge HK i forhold til konventionel tuning. Samtidig er det nemmere at køre med, da man har et kæmpe drejningsmoment, hvilket gør at den kan trække i de lidt højere gear. Dog mener jeg at konventionel tuning er langt det sjoveste, men det er også meget dyrt, og motoren holder heller ikke helt så langt tid som f.eks. en turbomotor gør, da den skal have mange omdr.

Hvis det er din galant der skal lidt hurtigere afsted, er turbo nok det nemmeste.
Tid til at oprette siden: 0.179 sekunder