Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1

EMNE: Carisma GDI 1998

Carisma GDI 1998 19 år 7 måneder siden #1262

• 's profilbillede
Hej,

Jeg har købt mig en dejlig Carisma 1.8 GDI fra 6/1998. Bilen har gået 125.000 Km.

Den skal snart have skiftet olie / filter, så jeg søger lidt gode råd om hvad jeg skal fylde på den. Der er vist flere muligheder..
Bilen kan godt tikke lidt når den er under 2-3000 omdrejninger i længere tid. Gasser man så op forsvinder det for en stund igen. Andre dage er der intet.

Hvordan tager man midter konsollen ud uden at ødelægge den? (den del med radioen) Har fundet nogen skruer under askebægeret, men tænkte om der er flere skjult.. Skal nemlig have bygget min touchskærm ind i stedet for radioen + det llille ubrugelige rum nedenunder.'

Mvh Jens
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Carisma GDI 1998 19 år 7 måneder siden #10649

• 's profilbillede
Jeg har endnu ikke fundet en kombination af olie/filter, som gør at den overhovedet ikke tikker lidt af og til. Men der er helt klart forskel. Sidst kørte jeg med Shell Helix 5w40, og det var noget tyndt sprøjt, som gjorde tikkeriet meget værre samtidig med at olieforbruget steg til ½ liter pr. 5000 km.

Nu kører jeg jeg med Castrol 10w60, og det går bedre. Næsten ingen tikken og knap målbart olieforbrug. Olien er til gengæld temmelig dyr i DK - jeg købte 2 x 5 liter i Tyskland for 500 kr.

Originalt oliefilter koster knap 100 kroner, hvilket jeg finder lidt dyrt. Til gengæld har jeg heller ikke meget tiltro til Thansens blikdåser til 30 kroner, så det er jo en smagssag.

Carisma GDI 1998 19 år 7 måneder siden #10650

• 's profilbillede
100 kr for et filter er vel ikke så galt i forhold til 70 sparede kroner og snavs i olien der kan gøre mere skade end gavn i de ædlere dele?

Det er jo, forhåbentlig, ikke en månedlig udgift det der med oliefilterskift? :wink:
Vedhæftninger:

Carisma GDI 1998 19 år 7 måneder siden #10651

• 's profilbillede
Næh, det er vel højst noget med et par gange om året, og du har ret i, at man får ikke repareret meget motor for de sparede penge, hvis resultatet er snavs i olien og en ødelagt motor. :(

Man kan også prøve at holde udkig efter et Purflux filter, for så vidt jeg kan se, er det dem, der fremstiller de originale filtre. Det er sandsynligvis billigere, når det kommer i firmaets egen indpakning end hvis der står Mitsubishi på æsken.

Carisma GDI 1998 19 år 7 måneder siden #10652

• 's profilbillede
Jeg har lige haft min egen Carisma GDI fra 1998 på værksted og der påfyldte de en ny GDI-olie fra Castrol (den hedder rent faktisk GDI). Prisen er nogenlunde den samme som for Castrol's 0W30 som de før brugte til GDI-motorer.

Jeg ved Maul Biler i Skanderborg har GDI-olien.

/B.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.158 sekunder