Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Hvad betyder det?

Hvad betyder det? 19 år 9 måneder siden #1192

• 's profilbillede
Hvad betyder de forskellige bogstaver på bilen?

min er en GLX, men hvad betyder det? :?:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

RE: 19 år 9 måneder siden #10331

• 's profilbillede
GLX, GLS, osv er ofte en betegnelse der dækker over udstyrsniveauet.

GL betyder "Grand Lux"

GT = "Grand Turismo" i = "Injection"

GTI betyder oftest at der ligger en højt ydende motor i bilen, men ikke altid, tilbage i 80érne lavede Subaru en en model de kaldte GTi, den var udstyret med en 1,8 L boxer motor på 105hk, hvilket betød 0-100 på 11 sek, hvilket ikke engang kunne imponere i 80érne.

GT betyder ikke nødvendigvis at bilen er udstyret med en stor motor, i starten betød det faktisk at man i en GT bil kunne tilbagelægge store strækninger i træk med en høj gennemsnitsfart uden at man blev mærkbart træt. (her er Citroén AX GT en undtagelse, grundet lav vægt og relativ høj ydelse var det nok mere en GTI end en GT, men "GT" er billigere at forsikre end "GTi")

Mange har benyttet sig af efternavnet "Sport" i Opel tilfælde er det lidt misvisende, man tror måske man får alufælge, lidt kraftigere motor, lidt opstrammet undervogn osv, men i eksempelvis Opel Corsa 1,4 Sport fra midt 90érne fik man andre pyntekapsler og andet indtræk, men stadig en sløv 60 Hk standard motor, lidt misvisende.

Mitsubishi har før benyttet sig af "Limited Edition" (forkortet til LTD) dette burde betyde at modellen kun er solgt i begrænsede mængder, men her passer det heller ikke helt, Galanten fra begyndelsen af 90´erne blev solgt i enorme mængder.

16v betyder såmænd bare at motoren er udstyret med 16 ventiler.

DOCH betyder "Double overhead camshaft" hvilket på dansk betyder at motoren er udstyret med dobbelt overliggende knastaksler.

Der er som skrevet ikke rigtig nogen standard for hvad bogstaverne betyder, kun retningslinier, flere fabrikanter har været særdeles gavmilde når de døbte deres modeller, specielt i 80érne var nogen af den overbevisning at man sagtens kunne sælge biler på modelbetegnelsen.

Subaru havde i en periode en større sætninger bag på mange af deres bagklapper, en enkelt model reklamerede både med 5 Speed, Front Wheel Drive og GL, samt modelnavnet på samme bil.

respekt 19 år 9 måneder siden #10332

• 's profilbillede
uha da da mix

ja det her indlæg har jeg siddet og luret på og google har fået en stor tur uden resultat..

takker mange gange,,,ergo folk fra øen mere end jeg troede :shock:

Hvad betyder det? 19 år 9 måneder siden #10333

• 's profilbillede
tak for svaret.

Det er uden tvivl den rigtige klub jeg har meldt mig ind i,med alle de vise mennesker der er samlet her.

STOR ROS til alle de aktive medlemmer, der arbejder hårdt for at holde klubben igang og "up to date".

Hvad betyder det? 19 år 9 måneder siden #10334

• Basse
  • Basse's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platinum Boarder
  • Modtagne TAK: 1
Man kører da GTI, gør man ik Mix :wink:

RE: 19 år 9 måneder siden #10335

• 's profilbillede
Hmm, jeg kører GLS, før kørte jeg GL og DX.

Gad godt køre VIII :wink:
Tid til at oprette siden: 0.185 sekunder