Jeg har kørt med Xenon MEGET længe.
Det giver et rigtig godt lys, hvis du holder dig omkring 5-6000 kelvin.
Kommer du højere op i kelvin (8000-9000) så bliver lyset ekstremt blåt/lilla, og det ser hamrende godt ud.
Men desværre, så er lyset også derefter. - Netop denne farvetemp bliver absoberet af mærkere farver, hvorfor du ikke vil få bedre lys på vejen.
Du skal være opmærksom på, at mange "lygtehuse" ikke kan holde til de billige "Xenon-sæt" (Omkring 3000 kr. for et sæt) - Disse pærer er ikke afstemt i overenstemmelse med E-mærkningen for ultraviolet lys.
Resultat? - Dine paraboler bliver "brændt af", og lyset vil blive meget dårligt. - Og du er nødt til at købe nye paraboler.
Du skal også være opmærksom på, at varmeudviklingen er stort set lig nul. Hvis din lygte ikke er 110% tæt, så vil der hurtigt dannes kondens i lygten, og denne kondens bliver ikke "brændt af" af pærens varme. Dem jeg kørte med udviklede ingen varme.
Hvis din bil er født med H4 pærer, så kan du godt få Xenonpærer, men du skal være klar over, at det lange lys selvsagt vil være til stede, men kvaliteten er noget dårligere end med de normale pærer. - Tilgengæld, så svarer Xenonnærlys til "Nærlys, fjernlys og tågelys" på en gang set i forhold til "normale" pærer....