Ris til Ravnskjær Autogenbrug i Slagelse
Forleden stod jeg og skulle bruge en starter til min ´91 Galant GTi. Dagen efter meget tidligt havde jeg
uopsættelige ærinder, og i en arbejdspause dumpede jeg derfor ind ved Ravnskjær, der altid har gode og
funktionsdygtige varer på hylderne med 6mrds. reklamationsret.
Jeg forklarede at det var vigtigt for mig at få
monteret en starter babu-babu, og han havde da en på hylden. Adskillige gange gjorde jeg ham opmærksom på, at jeg
ville være sikker på, at starteren var til en GTi.
Ravnskjær insisterede ligeså flere gange på at være ekspert på
området, så glad og tilfreds kørte jeg tilbage på mit arbejde medbringende en starter, som han havde givet indtryk af,
var den eneste han havde (herom senere).
Efter arbejde – hente ungen – mad på bordet – TV-avis
– klodse bilen op og skifte starteren. Kl. Ni-nul-nul-dut drejede vi nøglen, solenoiden trak, startmotoren
drejede og hjulede lystigt rundt. Men det gjorde GTi-motoren ikke.
Starteren var af forkert type, akslen var for
kort, og kunne trods Ravnskjær-”ekspertens” udsagn ikke dreje startkransen
rundt.
Alarm-alarm-kære-ven-må-jeg-låne-din-bil? Kender-en-kammesjuk-der-har-en-starter-til-salg.
Fint –
hente ny starter – tju-bang-dynamo-lygte-montage. Dreje nøgle, motor igang.
Næste morgen tidlig afsted til
kunde ”Langtvæk”.
Dagen efter tilbage til Ravnskjær og forklare. Han gav ikke penge tilbage, det stod
højt og tydeligt på regningen. Jeg skulle have ringet til ham og bedt om en ny starter. (Hvordan man så kan få fat på
ham efter lukketid, melder historien ikke noget om – en vigtig faktor ift. købelovens §79 ang. kundens
umiddelbare behov for varen).
Bemærk: iht. købeloven (hvis du er forbruger – dvs. handler uden for dit
erhverv) kan man altid få pengene tilbage, såfremt de øvrige betingelser i §78, jvf. §79 , som i dette tilfælde, er
opfyldt.
(Varen har en mangel, såfremt den ikke passer til dit behov også selvom varen i sig selv ikke er defekt og
såfremt du ikke selv er ekspert og ikke kan afsløre manglen inden handlen indgås og sælger fremturer i, at varen er
rigtig. Manglen ”forværres” hvis kunden skal bruge varen, inden sælger kan omlevere).
Da jeg ikke
længere gad at levere saglige argumenter for det, onde tunger kalder ”lettere hysterisk og umoden adfærd”
fra den anden part, gik jeg ud i bilen, hvor jeg ifm. et kundebesøg havde hele erhvervsretten liggende i Børge Dahls
udmærkede bogform.
Ind på disken med ”murstenene” og gøre opmærksom på ”79”eren, hvilket
blot medførte endnu en tand på humørknappen i opadgående retning fra modparten. ”MIG KA´ DU IKKE TA´!!!”,
var svaret.
Da jeg insisterede på købelovens bestemmelser, blev jeg nægtet at handle mere i hans
forretning.
Hans afsluttende kommentar ”Det andet [kunder, der vil have pengene igen] kan jeg ikke leve
af!”
forsøgte han sig som sidste ord i sagen, hvilket jeg ikke gad værdige nogen kommentar.
Jeg skal
iøvrigt på falderebet stærkt anbefale Slagelse Autoophug i Skovse – der fik jeg for nogen tid siden en
dørkontakt ganske gratis ”for at hente den”.
Morale: man kan ganske rigtigt ikke leve af kunder, der
vil have penge tilbage – lige som man heller ikke kan leve af kunder, der ikke kommer igen, eller af fremtidige
kunder der aldrig dukker op, fordi de er nervøse for ”bagslag i handlen”.
Apropos handel:
tilgodebeviset er på 375 kr. og afhændes til kurs 93,33, dvs. 350 kr. til eventuelt interesserede.
Og får jeg det
ikke solgt...tjahhh...så påstår onde tunger ligefrem, at jeg er blevet udsat for butikstyveri. Og så må vi så se, om
ordensmagten vil gribe ind.
MVH Dalle