Efter 15.000 km i min Carisma var
det efterhånden blevet tid til første serviceeftersyn. Heldigvis havde den ikke udvist de store skavanker, men tre
ting havde siden købet irriteret mig i stigende grad. For det første var rattet justeret 5-10 grader skævt mod højre,
hvilket dog i praksis generede øjet mere end kørslen, selvom kontakten til cruise controllen kom lidt uden for normal
rækkevidde. For det andet frøs kørecomputeren i centraldisplay'et oftere og oftere, således at jeg ikke kunne følge
med i brændstofsforbrug m.v. Ikke kritisk, men møgirriterende. For det tredje fejlede den fjernbetjente centrallås
periodisk (også på steder, hvor den normalt fungerede upåklageligt).
Jeg kontaktede derfor værkstedet hos min
forhandler - Rafco 2000 i Ballerup, bestilte tid og forelagde dem problemerne. Allerede her oplevede jeg et meget
positivt engagement og en vilje til at få løst problemerne. Ikke nogen diskussion om hvorvidt fejlene skulle rettes og
at det selvfølgelig var det et garantispørgsmål.
En aftalte kom i stand, Carisma'en blev afleveret og ud på
eftermiddagen var det tid til afhentning. Igen kun positive meldinger. Rattet var blevet justeret op, display og
fjernbetjening til centrallås udskiftet, samt alle øvrige serviceopgaver udført - og det endda på trods af, at
værkstedet var underbemandet på dagen. At værkføren dertil brugte god tid på at forklare og redegøre for det udførte
arbejde, var blot endnu en tilkendegivelse af den seriøsitet og professionalisme, der præger stedet.
Dog skal
man være opmærksom på, at timelønnen hos Rafco 2000 ligger i den høje ende, men vil man som undertegnede gerne betale
lidt ekstra for høj kvalitet og fremragende service, er det absolut et yderst anbefalelsesværdigt værksted. Og man kan
jo altid få et tilbud inden man indleverer hjertebarnet til reparation...