Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Hvis du har problemer med forummet eller brugerretigheder så skrivher så løser vi det så hurtigt som muligt
  • Side:
  • 1

EMNE: Har brug for akut hjælp til kølervæske

Har brug for akut hjælp til kølervæske 8 år 1 uge siden #28999

Hej kære Mitsu-ejere

Håber I kan hjælpe mig ;)

Mit bil (Lancer Sportback CVT) har åbenbart lækket alt kølervæsken (beholderen er i hvert fald tom, men der har ikke været nogen form for advarsels-signal). Årsagen til, at den mangler væske, skal jeg selvfølgelig have fundet ud af, men jeg skal bruge bilen nu. Så her kommer mit spørgsmål: Hvilken kølervæske skal jeg fylde på den?

I håndbogen skriver Mitsu, at jeg skal bruge: DIA QUEEN LONG LIFE COOLANT eller tilsvarende. Ved Statoil kan købe en blå eller rød kølervæske. Den røde heder Long Life Premix 50/50 ...Kan jeg bruge denne?


FDM skriver følgende på deres hjemmeside:

På tankstationen og butikker med biludstyr, kan du komme ud for, at du kan vælge mellem forskellige farver kølervæske. Men farven i sig selv har ingen betydning. Det har derimod indholdet af de enkelte væsker.

Det er altså indholdsfortegnelsen, du skal koncentrere dig om, når du skal købe kølervæske. Det er som hovedregel uden betydning, hvilken farve kølervæsken har.

Forskellen er additiver Indholdet er på nyere kølervæsker, dvs. kølervæsker produceret efter år 2000, er long life kølervæske som er ehtylenglykol baseret. Den egentlige forskel på kølervæsker er de såkaldte additiver som er tilført væskerne. Additiverne sikrer, at kølervæsken ikke er aggressiv overfor metaller eller gummi eller at den nedbydes pga. samme.

Du kan godt blande to farver Det betyder ikke noget, at du blander to forskelige farver kølervæske. Så længe begge væsker er ethylenglykol baseret. Kært barn har som bekendt mange navne og ethylenglykol kan derfor have navne som for eksempel 1,2-Ethandiol, ethan-1,2-diol, glycol eller glykol. Har du en bil som er nyere end år 2000 skal du vælge kølervæske der er mærket long life, hvis der er brug for at toppe op. Påfylder du almindelig kølervæske i long life kølervæske forringer du beskyttelsen af motorens komponenter.
Vedhæftninger:
Sidste redigering: 8 år 1 uge siden af LancerSportback.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Har brug akut hjælp til kølervæske 8 år 1 uge siden #29000

  • eXntiC
  • eXntiC's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platinum Boarder
  • Indlæg: 803
  • Modtagne TAK: 31
Den røde du har på billedet der er rigelig fin. Det er osse en longlife som bilen allerede køre med i forvejen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Har brug akut hjælp til kølervæske 8 år 1 uge siden #29001

Ok, tak for hjælpen :)
Sidste redigering: 8 år 1 uge siden af LancerSportback.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.130 sekunder