Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Benzinøkonomi i Carisma.

Benzinøkonomi i Carisma. 19 år 6 måneder siden #8063

• Rønne
  • Rønne's profilbillede
Min bedre halvdel kører også Carisma 1.6 97'. På vores Danmarkstur her i sommer kørte vi i snit 16.8 km/l (ca. 2000 km.). 75 % har været på landevej med max. 90 og resten motorvej. Min fars nabo kører samme model og påstår at han når over 17 km./l på deres bilferier.

Rønne :?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Benzinøkonomi i Carisma. 19 år 6 måneder siden #8064

• 's profilbillede
Benzinforbrug hænger uløseligt sammen med kørestil. Det, der virkelig bruger benzin, er acceleration. Hvis man kører med ujævn hastighed, f.eks. i byer, vil man hele tiden accelerere og bremse, accelerere og bremse, og så fremdeles, og brændstofforbruget vil blive højt.

Kan man derimod holde en konstant fart, og opnå denne ved en jævn, moderat acceleration, kan man virkelig se forskel på forbruget, og i særdeleshed over længere strækninger opnå en betragtelig besparelse.

Fartpilot på landevej og motorvej kan holde en meget jævnere hastighed en de fleste bilister kan med foden på speederen, så hvis du har den, så brug den.

I vores gamle Audi 100 fra '85 kunne forbruget svinge mellem 10 og 17 km/l, i vores nuværende dagligbil, en Skoda Fabia Combi '05, har vi i snit kørt 6.3l/100km, lige godt 15.8km/l over 7000km, men det er også mest landevej og med flittig brug af fartpilot. Og så selvfølgelig kun 75 heste fordelt på 1.4 liter, men en dejlig, fornuftig familiebil uden dikkedarer er det.

Jeg har haft Skodaen oppe på næsten 20km/l fra Roskilde til Køge, men der gik også morfar-sport i den, jeg kørte meget jævnt og med langsom acceleration, var meget påpasselig med at komme frem til grønt lys i stedet for at skulle bremse for rødt og så videre. En god præstation fra bilen var det dog. Når så man kører i byen falder økonomien til 12~13km/l.

Det er med andre ord et valg man skal træffe, skal det være økonomisk at transportere sig eller er man ude at have lidt sjov (uden at det behøver at bryde rammerne i færdselsloven, selvfølgelig), ens kørestil er en meget betydende faktor. Og så skal motoren jo også lige være vedligeholdt og korrekt justeret.

Og når vi nu er inde på det med økonomi, husk at det ikke kan betale sig at køre hårdt på for at komme hurtigere frem, man vinder ganske lidt tid og opnår en mere stressende kørsel, både for sig selv og for sine medtrafikanter, hvis man kører tæt og ujævnt. Slap af, forudse trafik-rytmen og lad tingene glide, så går det hele meget bedre.

Benzinøkonomi i Carisma. 19 år 6 måneder siden #8065

• 's profilbillede
Jeg kører ca. 15 km/l i min GDI fra 1998 ved blandet kørsel - primært motorvej i myldretiden omkring København, så hastigheden kommer sjældent over 80-90 km/t. Ejerafgiften er 2020 kr. om året, så det er nok her den største besparelse ligger.

GDI'en kan være meget økonomisk, hvis man kører med jævn fart op til ca. 100 km/t. F.eks. viser min økonomimåler ved konstant 90 km/t (på smalle vinterdæk) 4,4l svarende til 22 km/l. Men også en tur på 2 x 300 km på motorvej med hhv. 110 km/t og 130 km/t giver et resultat på knap 15 km/l, hvilket jeg er ganske godt tilfreds med - benzinpriserne taget i betragtning.

gdi benzinforbrug 19 år 3 måneder siden #8066

• 's profilbillede
tigerdyr skrev:
Jeg kører ca. 15 km/l i min GDI fra 1998 ved blandet kørsel - primært motorvej i myldretiden omkring København, så hastigheden kommer sjældent over 80-90 km/t. Ejerafgiften er 2020 kr. om året, så det er nok her den største besparelse ligger.

GDI'en kan være meget økonomisk, hvis man kører med jævn fart op til ca. 100 km/t. F.eks. viser min økonomimåler ved konstant 90 km/t (på smalle vinterdæk) 4,4l svarende til 22 km/l. Men også en tur på 2 x 300 km på motorvej med hhv. 110 km/t og 130 km/t giver et resultat på knap 15 km/l, hvilket jeg er ganske godt tilfreds med - benzinpriserne taget i betragtning.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.151 sekunder