Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1

EMNE: Synlig blå røgudvikling

Synlig blå røgudvikling 21 år 2 måneder siden #516

  • 's profilbillede
Hjælp og gode råd

modtages!

Min Carisma Diesel som nu har kørt 110.000 km har siden den havde kørt 60.000 km brugt "mere end

normalt" olie når den blev presset. (Over 160 km/t)

Ved normal kørsel bruger den IKKE olie, og der er ikke

nogen synlig røg.

Men nu er den begyndt på at ryge, endog ganske kraftigt, med blå røg hvis jeg i længere tid

har kørt normalt, og så pludselig jokker speederen i bund på motorvejen. - Den ryger GANSKE kraftigt. Under denne

"pressen" bruger den ½ liter olie pr. 700-800 km.
Hva sker der?

Hvis det var en oliering, jamen ville den så

ikke have svært ved at starte om morgenen, samt forbruge olie ved normal kørsel?
Tænker lidt på, om det måske er

turbo'en som skal have brændt nogle "olierester" af?!? - Nemlig fordi den starter med at lægge et rigtigt røgslør ud,

men efterhånden som den bliver "varm", jamen så mindskes den synlige blå røg.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Synlig blå røgudvikling 21 år 2 måneder siden #6792

  • 's profilbillede
Så er der endelig blevet ro i lejren....



"Fejlen" på min lille Carisma er fundet. Både stempelringe, og ikke mindst turboen har været nævnt som

fejlkilder. Der er foretaget forskellige kompressionstest, samt også afprøvning af turboen.
- Desværre skal fejlen

findes i min kørsel :oops: :oops: :oops:

Forklaring:

Under normale omstændigheder kommer maskinen

sjældent over 2.500 omdrejninger, hvilket betyder omkring 10-15% udnyttelse af turboen.

Men, dersom kværnen er

udstyret med en enorm ladeluftkøler, og at krumtapudluftningen bliver "suget med" ind, jamen så vil der dannes en

smule kondensvand. - Hvilket iflg. FDM, Roskilde ALLE biler med ladeluftkølere "døjer" med.

Denne "kondens"

vil sammen med udluftningen fra krumtappen efterhånden fortætte sig, og blive til "olie-vand-ting" og lægge sig i

bunden af ladeluftkøleren.

Normalt vil denne "væskesubstands" blive blæst igennem ladeluftkøleren, og dermed

forbrændt. - Men da min kørsel er for "stille", jamen så bliver der ikke "fyret nok luft igennem" til at blæse denne

"væskesubstands" igennem systemet til afbrænding. - Rent faktisk blev der aftappet knap 2-4 dl fra bunden af

ladeluftkøleren :!:

Faktisk, så prøvede FDM forinde at pille slangen FRA ladeluftkøleren af, og gav derefter

bilen FULD skrue på rullefeltet... Der gik måske optil 5-8 sekunder førend den "spruttede" væske ud af

ladeluftkøleren. Så et hurtigt gearskifte er faktisk ikke nok til at få systemet blæst igennem.

Så de gange,

hvor jeg har "sparket til den", jamen så er væsken kommet igennem ladeluftkøleren til forbrænding, og har givet den

blålige røg.

Resultat? Jeg må nok hellere se at få en lidt vildere kørestil :twisted:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Synlig blå røgudvikling 21 år 2 måneder siden #6793

  • 's profilbillede
Skal lige tilføje, at jeg bestemt ikke er mekaniker.

Men jeg har forsøgt efter bedste overbevisning at videregive FDM's konklusion...

Årsagen til olieforbruget er

også fundet.....

Når man på min bil fylder den mængde olie på som er foreskrevet, jamen så "mangler" der ifølge

oliepinden knap 1½ streg. - Og godtroende som jeg er, jamen så har jeg altid "toppet op" inden en lang køretur, samt

efter en lang køretur.

Resultatet er, at der har været hældt for meget olie i motoren, som den så har

forbrændt. - Jeg har blot toppet op hele tiden....
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Synlig blå røgudvikling 21 år 1 måned siden #6794

  • Nully
  • Nully's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2277
  • Modtagne TAK: 46
Ja ja man skal lære hele tiden :?:
Du kan måske

med fordel lige som jeg har montere et lille KN filter til udluftning af din krumtap det hjalp på min da jeg fig

filter på udluftningen 8) Læs om det på denne side :wink:

www.dot-e.dk
Galant for ever
Den ene af 2 der selv har kørt en højre styret Evo 3
Den eneste af 2 der selv har kørt en Evo 8
Har selv kørt et modulvogntog fra Frode Laursen på 25m
www.nullysgalant.dk
www.mitsu-shop.dk
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Synlig blå røgudvikling 21 år 1 måned siden #6795

  • 's profilbillede
Det er godt at høre, at der ikke var en egentlig fejl

ved bilen.

Jeg går selv med tanker om at købe en bil magen til din, så jeg er interesseret i at høre om du har

haft andre problemer med den?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.201 sekunder