Så er der endelig blevet ro i lejren....
"Fejlen" på min lille Carisma er fundet. Både stempelringe, og ikke mindst turboen har været nævnt som
fejlkilder. Der er foretaget forskellige kompressionstest, samt også afprøvning af turboen.
- Desværre skal fejlen
findes i min kørsel
Forklaring:
Under normale omstændigheder kommer maskinen
sjældent over 2.500 omdrejninger, hvilket betyder omkring 10-15% udnyttelse af turboen.
Men, dersom kværnen er
udstyret med en enorm ladeluftkøler, og at krumtapudluftningen bliver "suget med" ind, jamen så vil der dannes en
smule kondensvand. - Hvilket iflg. FDM, Roskilde ALLE biler med ladeluftkølere "døjer" med.
Denne "kondens"
vil sammen med udluftningen fra krumtappen efterhånden fortætte sig, og blive til "olie-vand-ting" og lægge sig i
bunden af ladeluftkøleren.
Normalt vil denne "væskesubstands" blive blæst igennem ladeluftkøleren, og dermed
forbrændt. - Men da min kørsel er for "stille", jamen så bliver der ikke "fyret nok luft igennem" til at blæse denne
"væskesubstands" igennem systemet til afbrænding. - Rent faktisk blev der aftappet knap 2-4 dl fra bunden af
ladeluftkøleren
Faktisk, så prøvede FDM forinde at pille slangen FRA ladeluftkøleren af, og gav derefter
bilen FULD skrue på rullefeltet... Der gik måske optil 5-8 sekunder førend den "spruttede" væske ud af
ladeluftkøleren. Så et hurtigt gearskifte er faktisk ikke nok til at få systemet blæst igennem.
Så de gange,
hvor jeg har "sparket til den", jamen så er væsken kommet igennem ladeluftkøleren til forbrænding, og har givet den
blålige røg.
Resultat? Jeg må nok hellere se at få en lidt vildere kørestil