Der sidder to ting på GDI'en som er lovpligtigt og ekstremt uheldigt. Et PCV system, og et EGR system. EGR'en har til opgave at recirkulere lidt udstødningsgas ind i indsugningen, for at sænke forbrændingstemperaturen i motoren. Det gør at den ikke udvikler nær så mange NOx'er. Det er altså af forureningsmæssige årsager.
PCV systemet er ventilhus, og oliesystem udluftning. Pga. det enorme tryk der er i forbrændingskammeret vil der opstå tryk i smøre systemet. Det bliver man nødt til at frigøre, og af emmisions årsager må det ikke være ud i atmosfæren. SÅ det bliver suget af indsugningen, incl oliedampe. Så svovl i udstødningsgasserne der bliver recirkuleret af EGR, og sætter sig i det olie film PCV systemet afgir. Det er lig med fjættet sort snask i hele indsugningen.
EGR ventilen sidder lige bag ved gasspjældet på min 1.8GDI. Jeg ved ikke hvor den sidder på din. Så fisk...
Kør på VPower hvis du kan komme til det. Det forbrænder mere ensartet fra slag til slag, og vil typisk sode mindre. Det er ikke nogen løsning, men kan forsinke det lidt.
EGR = Exhaust Gas Recirculation
PCV = Positive Crankcase Ventilation
De siger de har løst det på den faceliftede Carisma. Det er IKKE sandt. Hvem end der siger det er en løgner.
Jeg har haft snuden i to faceliftede Carisma'er med GDI motorer, og der var et fedt lag lort i hele indsugningen. Det er en lorte motor, som er fantastisk det første 1-2 år man har den fra ny.