Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: op og ned i omdrejninger. og tikker i motoren

op og ned i omdrejninger. og tikker i motoren 14 år 9 måneder siden #3932

• Michael Jensen
  • Michael Jensen's profilbillede
hej.

Jeg har købt en mitsubishi carisma 1.8 GDI fra 98 for 4 måneder siden.

men den kører op og ned i omdrejningerne hele tiden, hvad kan det være, har tjekket lambadasonden, men det var det ikke.?? :-(

og så er den begyndt og tikke rigtigt meget, hvad kan det være?? :-(

og mine bag dæk er slidt helt ned lige pludselig, det er gået stærkt, kan der være noget skævt bagpå?? :-(

ellers er det en god bil ;-)

hilsen en ked ejer.

Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

En mulighed for dit "op og 14 år 9 måneder siden #24477

• eXntiC
  • eXntiC's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platinum Boarder
  • Modtagne TAK: 31
En mulighed for dit "op og ned i omdrejninger" problem kan være en defekt tomgangs motor ? Nu er jeg ikke lige så godt inde i de GDI modeller der men ved der har været en del snak om sod i indsugningen som også kan give en masse problemer.

Det med at du slider dine bagdæk meget hurtigt. Altså hvis det var mig ville jeg køre ned og få tjekket sporigen på bilen. Det kan jo være at der er gåeåt en bøsning eller noget i bag som gør at sporingen ik længere passer.

Undersøg om dit gasspjæld kan 14 år 9 måneder siden #24476

• darupe
  • darupe's profilbillede
Undersøg om dit gasspjæld kan bevæge sig ordentligt og at det lukker 100 % tæt når du ikke træder på gaspedalen. Jeg synes jeg har hørt om mange der har haft problemer med, at magneterne til spjældet er blevet løse og derfor ikke styrer spjældet optimalt mere. Denne video illustrerer problemet nogenlunde:

<a href="www.youtube.com/watch?v=5-RUKpZy8G0">www.youtube.com/watch?v=5-RUKpZy8G0</a>

Hvad angår slid på dine baghjul, så få det lige tjekket som eXn skriver. Det er helt sikkert sporingen den er gal med. Carisma'er skal nemlig også spores bagved, men mange mekanikere/fagfolk sporer dem kun foran. Euromaster m.fl. laver dog en komplet 4-hjulsudmåling, men det kan godt koste afhængig af hvor i landet du kører hen. Jeg mener Euromaster tager 962 kr. inkl. moms.

ekstra: Angående tikkeri, så begynder de på det med alderen. Du kan evt. prøve at benytte noget Abcon Oil System Cleaner og derefter hælde noget dyrt (godt) olie på sammen med noget Abcon Blå-M. Dette mindsker helt sikkert støjen, men det forsvinder ikke helt da det nok er slid på løfterne som gør at den tikker.

Sod 14 år 9 måneder siden #24478

• TaagMan
  • TaagMan's profilbillede
Michael Jensen skrev:

men den kører op og ned i omdrejningerne hele tiden, hvad kan det være, har tjekket lambadasonden, men det var det ikke.?? :-(

og så er den begyndt og tikke rigtigt meget, hvad kan det være?? :-(

Mht. tomgang, så kan det være tomgangsmotoren på gasspjældet, det er den bette sorte ting der sidder midt for, i bunden af billedet.

Hvis du hiver indsugningsslangen af, så det ser ud som på billedet, kan du også prøve om du kan åbne spjældet... om den selv springer tilbage i lukket position. Og tjekke om den lukker tæt, når den er lukket. Hvis den ikke gør, sidder der sikkert noget sod som du kan fjerne med WD40 eller benz.

Hvad angår tikkeriet, så er det helt sikkert pga. sodaflejringer på ventilerne:

Jeg ved ikke om du er fingernem, og har mod på at gøre noget ved det. Hele indsugningen og ventilerne trænger til en rengøring. Det er en større procedure, men det kan lade sig gøre. Jeg har gjort det ved min, og tikkeriet er faktisk forsvundet 100%. Det tikker 2-3 sekunder efter start, og så holder det op. Det gør de fra helt ny af, så det er normalt. Førhen tikkede den som jeg ved ikke hvad, og gjorde det hele tiden. Når du har indsugningen åben, og du vipper indsugningsspjældet, så tag en lommelygte og lys ind i indsugningen... den er uden tvivl fyldt op med bjerge af sort snask... gætter på du også har lidt mærkelig motorgang... underlige ryk, huk etc... ?

Jeg skal også i gang med 14 år 9 måneder siden #24479

• darupe
  • darupe's profilbillede
Jeg skal også i gang med næsten samme omgang, som TaagMan lige har skrevet. Jeg har dog ikke en GDI, men symptomerne er de samme dvs. underlige ryk, lidt kænguru hopperi ved kø-kørsel og tilsvarende. Jeg renser samtidig EGR ventilen, da disse også har det med at sode godt til. Hvis den så stadig gør det derefter, så må det bare forblive som det nu er da jeg så kun kan mistænke luftmængdemåleren (som koster en formue) eller noget inde i motoren (slid), som jeg alligevel ikke har i sinde at renovere.

tak for svarene.og ja den 14 år 9 måneder siden #24480

• Michael Jensen
  • Michael Jensen's profilbillede
tak for svarene.

og ja den hopper og giver nogle ryk under kørslen også.

mvh Michael

• Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.216 sekunder