Hej alle sammen.
jeg har en Galant V6 24V fra 1993 som jeg for 2 år begyndte at bygge turbo på.
Det har som i nok kan forstå taget sin tid, nok mere fordi jeg ikke selv er mekaniker, men har en sted far som er, og der har sit eget værksted så når tiden har været til det har jeg været ude og arbejde på den og er nu kommet til det punkt i projektet hvor det begynder at blive ret teknisk, og håber at der måske er nogle af jer som kan komme med nogle gode inputs, vi evt. kan tage med på vejen.
For at give en komplet forklaring af projektets gangs.
så startede vi med at hive motoren op.
Vi skiftede følgende dele i den.
- Smedet stempler.
- Nye stempel ringe
- Nye Plejlstangs lejer.
- Nye Pakninger over alt.
Vi samlede så alt igen og satte motoren tilbage i bilen.
Og på begyndte turbo samlingen.
Jeg fandt et KIT som passede til min motor kode. 6A12.
Da vi fik kittet fandt vi ud af at det var til modellen nyere end min. (97)
i den bil sidder motoren omvendt end på min egen, men jeg fik fat i en kammerat som
så ændrede alle rørføringer så vi nu har tuboren monteret foran på bilen også alle rør føringer fra turbo ned til intercooler også op i indsugnings manifolden.
Det betød at vi blev nød til at fjerne bilens blæsere til køleren da turboen nærmest sidder 1 cm fra køleren, vi fandt så en blæser fra en Toyota Starlet samt en anden som vi har monteret foran på køleren så de ny kan køle bilens køler ned så den ikke bliver for varm.
hvor der så sidder en ekstra dyssebro med 2 ekstra dysser i.
de 2 dysser styres af en computer enhed som skal monteres det nuværende lednings net så den kan styre det ekstra benzin alt efter RPM's på motoren.
( det mangler vi at installere)
i forrige uge var jeg ude og skulle gå bilen igennem for evt. fejl koder, så vi ved at motoren er sat til som den skal, vi udlæste fejlkoderne på den og fandt at banke føleren manglede at blive monteret, den satte vi så til og vi kom til det punkt hvor bilen nu ikke kommer med flere fejl koder, og skal til at gå til næste skridt.
PT. har jeg 1 fejl som jeg godt kunne bruge noget input på:
Når bilen startes så køre den fint i tomgang. når den enten bliver varm eller at man giver den nogle omdrejninger. så går den ikke ned til 1000 RPM's igen men tværtimod så begynder den at stige automatisk MEGET langsomt.. når den ryger op på 2k , 2.5 k så dropper den 500 RPM's men så går dem op igen. Så motoren står og køre op og ned i RPMS som om der er en grænse der bliver nået også dropper computeren den RPM'sne 500.
Eftersom vi har slettet alle fejl i computeren og den ikke kommer med nye fejl så har jeg følgende teorier og evt. muligheder jeg kan gøre men kunne som sagt godt tænke mig hvis der var nogle der havde nogle idéer

Jeg har hørt man kan nulstile/indstille tomgangen på hvordan bilen køre ved at tage den ud på landevejen og køre med et næsten konstant tempo. også skulle computeren automatisk indstille sig selv. er det rigtigt? Og vil i mene det er en mulighed? eller har det overhovedet noget at sige ?
Det andet er jeg tror ikke turboen bygger tryg op da jeg på intet tidspunkt under test kørelsen føler et skub bag i når vi rammer de 2.5-3.5 RPM's men kan det godt skyldes at den ikke få den ekstra benzin eller skulle man kunne mærke en eller anden form ekstra power

?
Det vi så mangler er at få sat den computer enhed på bilen som styre den ekstra benzin og det kommer til at ske her i slutningen af denne måned hvor jeg får en Teknisk Rådgiver ud der har styr på den slags ting eneste problem er jeg mangler et lednings Diagram over min bil, er der nogle der ved om det er muligt at få i det et sted ?
så det er lidt min bil historie kort fortalt

i er velkommen til at stille spørgsmål og jeg kan sagtens tage billeder af ting hvis i har brug for at se nogle ting visuelt ?
Hilsen
Kenneth Jensen