Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1

EMNE: Carisma 1.8 GLS - Tomgang m.m.

Carisma 1.8 GLS - Tomgang m.m. 15 år 6 måneder siden #3386

• darupe
  • darupe's profilbillede
Jeg har i et stykke tid haft nogle små problemer med min Carisma 1.8 GLS fra 97. Hvis jeg går ud om morgenen og starter den, så ryger den op på ca. 1800 omdrejninger og efter 3-5 sek falder den så til ca. 1500. Den falder så derefter langsomt i takt med, at temperaturen på motoren stiger. Jeg synes det er lang tid den er om det, men det er ikke et decideret problem.

Det der er det største problem er, at når motoren først er varm så kører den normalt, men tomgangen falder til ca. 500 omdrejninger (øjemål). Den begynder derfor at ryste en anelse, men den går aldrig ud. Jeg har været på værksted med den og fået renset gasspjæld samt jeg har prøvet at nulstille den. Jeg har også prøvet at skifte luftfilter samt undersøge om indsugningen er utæt. Det er dog ikke tilfældet. Den kan også finde på at hukke en anelse, hvis du fx kører i 5. gear med 80 km/t og langsomt sætter hastigheden ned til 60 km/t uden at skifte gear (jævn vej, ikke op ad bakke). Dette mener jeg ikke den burde gøre, da den kun lige hukker i 1 sek (den ryster ikke, du kan bare høre og mærke det).

Som opsummering har jeg prøvet følgende:

1. Skiftet tændrør
2. Tætnet indsugningen (undersøgt om den var utæt)
3. Skiftet luftfilter (prøvet med papirfilter og K&N/Green panelfilter)
4. Renset gasspjæld

Jeg ved ikke helt hvad der ellers kan forårsage det, men jeg har overvejet at undersøge udstødningen for utætheder evt. omkring manifolden. Jeg har dog også lagt mærke til, at lyset lige dæmpes minimalt når man kobler ud. Om dette også kan være med til at ødelægge tomgangen ved jeg dog ikke. Det er derfor jeg vil høre, om der er nogen der kender / har haft lignende problemer?

Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Je havde et lignende problen 15 år 6 måneder siden #22289

• Basse
  • Basse's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platinum Boarder
  • Modtagne TAK: 1
Jeg havde et lignende problem med min Carisme glx fra 97, jeg skiftede benzinfilteret, så fik den det den skulle bruge, og huggede ikke mere acceleration, samt når jeg slap speederen, det er da et forsøg værd, og ikke i den dyre afdeling.

Når den dæmper lyset når du kobler ud, det kan være din generator ikke kan følge helt med, med alt det strømforbrug der er på denne årstid, prøv evt, at tjekke din rem, skal måske strammes lidt.

Det lyder som en meget god 15 år 6 måneder siden #22290

• darupe
  • darupe's profilbillede
Det lyder som en meget god idé, især da benzinfiltre ikke er det dyreste at skifte. Du skulle tilfældigvis ikke lige kunne nævne, hvor benzinfilteret evt. sidder?

Hvad angår det med lyset, så gør den det ikke altid når jeg kobler ud. Det er kun når den stort set ikke bevæger sig meget (evt. langsomt i 1. gear og så kobles der ud). Jeg tror derfor det generelt er fordi dens tomgang er for lav så den lige blinker (den falder nemlig nogen gange næsten ned til 200 omdrejninger hvorefter den hurtigt går op på 500 igen).

** UPDATE **

Har fundet ud af hvor filteret sidder. Vil prøve at skifte det om nogle uger når jeg kan få den op på en lift.

Vi krydser fingre på at det 15 år 6 måneder siden #22291

• Basse
  • Basse's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platinum Boarder
  • Modtagne TAK: 1
Vi krydser fingre på at det er filteret, og at det hjælper ;o)

• Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.201 sekunder