Jeg har i et stykke tid haft nogle små problemer med min Carisma 1.8 GLS fra 97. Hvis jeg går ud om morgenen og starter den, så ryger den op på ca. 1800 omdrejninger og efter 3-5 sek falder den så til ca. 1500. Den falder så derefter langsomt i takt med, at temperaturen på motoren stiger. Jeg synes det er lang tid den er om det, men det er ikke et decideret problem.
Det der er det største problem er, at når motoren først er varm så kører den normalt, men tomgangen falder til ca. 500 omdrejninger (øjemål). Den begynder derfor at ryste en anelse, men den går aldrig ud. Jeg har været på værksted med den og fået renset gasspjæld samt jeg har prøvet at nulstille den. Jeg har også prøvet at skifte luftfilter samt undersøge om indsugningen er utæt. Det er dog ikke tilfældet. Den kan også finde på at hukke en anelse, hvis du fx kører i 5. gear med 80 km/t og langsomt sætter hastigheden ned til 60 km/t uden at skifte gear (jævn vej, ikke op ad bakke). Dette mener jeg ikke den burde gøre, da den kun lige hukker i 1 sek (den ryster ikke, du kan bare høre og mærke det).
Som opsummering har jeg prøvet følgende:
1. Skiftet tændrør
2. Tætnet indsugningen (undersøgt om den var utæt)
3. Skiftet luftfilter (prøvet med papirfilter og K&N/Green panelfilter)
4. Renset gasspjæld
Jeg ved ikke helt hvad der ellers kan forårsage det, men jeg har overvejet at undersøge udstødningen for utætheder evt. omkring manifolden. Jeg har dog også lagt mærke til, at lyset lige dæmpes minimalt når man kobler ud. Om dette også kan være med til at ødelægge tomgangen ved jeg dog ikke. Det er derfor jeg vil høre, om der er nogen der kender / har haft lignende problemer?