Hej alle.
Helt ny på dette fine forum og har hårdt brug for hjælp. Har prøvet at finde svar på spørgsmålet i gamle tråde, men har ikke helt haft held. Så, here goes:
Rodede i formiddags med noget kabinelys, der er røget, og fik i den forbindelse kortsluttet strømmen

Derefter virkede det øvrige kabinelys naturligvis heller ikke - men sjovt nok heller ikke radionen, som ellers skulle være på en anden sikring...?
Nå, ingen katastrofe tænkte jeg. Sikringen var røget, og den skiftede jeg, og derefter virker både det kabinelys, der virkede før, og også radioen igen.
Problemet er, at vi i de to ture, vi i dag har kørt efter kortslutningen (en tur inden jeg fik skiftet sikringen og en efter) har oplevet, at bilen har det meget svært med tomgang. Det har aldrig været et problem før, og det virker således klart som om, det har noget med kortslutningen at gøre.
Motoren sætter simpelthen ud, hvis der køres uden at give gas i et stykke tid. Tomgangen er ujævn og efter noget tid går den så (ofte) ud. Om det er i frigear eller i gear med koblingen i bund virker umiddelbart ikke til at gøre den store forskel. Det er særligt slemt i lav fart (der sker det ofte), men det sker også ved længere kørsel uden gas f.eks. frem mod et (rødt) lyskryds. Vi konstaterede dog flere gange, at den godt kunne holde tomgangen, når vi stod stille og startede motoren (pga. choker?).
Nogen der har en rigtig god forklaring på dette?
Kan det blot være en eller flere andre sikringer, der er røget? Eller er det mon noget mere alvorligt?
Det kan naturligvis ikke afvises, at det er tilfældigt, at dette sker umiddelbart efter, jeg har kortsluttet strømmen og sprunget en sikring - men så er det da godt nok noget af et tilfælde. Men i så fald - hvad mon det så kan være?
Jeg håber meget, at der er nogen kloge folk herinde, der kan hjælpe. Det skal siges, at jeg har temmelig lidt forstand på biler, så bær over med mig, hvis der evt. er tale om pinlig uvidenhed fra min side...