Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1

EMNE: Forureningsniveau for højt på carisma ´96(Ikke GDI)

Forureningsniveau for højt på carisma ´96(Ikke GDI) 17 år 1 måned siden #2627

• 's profilbillede
Hejsa.
jeg kører i en af de første carismaer som kom til DK i ´96.
Desværre dumpede den til syn, med for højt forurnings niveau. Den ligger på ca 0.8, hvor den vist nok skal ligge under 0.5.

Jeg har søgt lidt på nettet og fundet ud af at det højst sandsynligt er lambda sonden eller katalysatoren, er der nogen som kan bekræfte dette, inden jeg giver mig i kast med at skifte det ene eller andet.

Hvordan er lambdasonden egentlig monteret. Jeg er godt klar over at den nok er monteret på den ene eller anden side af katalysatoren, men hvor er den forbundet i den anden ende??? Og hvad koster en sådan???

Venlig hilsen
Michael
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Forureningsniveau for højt på carisma ´96(Ikke GDI) 17 år 1 måned siden #18435

• 's profilbillede
De 0,8 er nok CO niveauet.
Det kan godt skyldes din lambda sonde, men der er også andre billigere muligheder.

Men lige umiddelbart vil jeg ikke gætte på kat'en. Skift den som sidste udvej, det er også det dyreste at skifte.

Start med at skifte luftfilter, så tændrør, så HT kabler, så rotor og dæksel, så lambdasonde, så udstødningspotter og til sidst kat.

Hvis du ikke selv har udstyr til at måle udstødningsgas, eller adgang til det, så vil jeg foreslå dig at køre bilen på værksted. Ellers ved du jo ikke hvornår du har skiftet tilstrækkeligt med dele. Forvent en regning på 2-5000kr, alt efter hvor meget der må skiftes.

Forureningsniveau for højt på carisma ´96(Ikke GDI) 17 år 1 måned siden #18436

• 's profilbillede
Nu har jeg fået den synet :-)
Det var katalysatoren som var synderen. Men den har også holdt til 389.000 km, så det er vel ok. :-)

Venlig hilsen
Michael
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.183 sekunder