Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Her kan du vise din nye bil, dine nye fælge eller et andet projekt du har gang i eller har lavet.
Indlæg slettes ikke.
Nye indlæg samt kommentarer kan kun oprettes af medlemmer i Mitsubishi Klubben.

EMNE: US-posi-lys-ting .. :o

US-posi-lys-ting .. :o 15 år 8 måneder siden #20113

  • Sigmac
  • Sigmac's profilbillede
jeg bukker mig.

dette er funnet på et andet forum:
Så er der altså noget, nogen har misforstået.....

Det er da lovligt at bruge tågelygterne som kørelys, så længe de er de eneste fremadrettede lygter...

Man må ikke køre med både normalt kørelys og tågelygter i dagslys, kun hvis forholdende nødvendiggør det... Altså i tilfælde af tåge/regn/sne osv....

Tågelygter kan ikke erstatte nærlyset efter mørkets frembrud og må IKKE kombineres med nærlyset såfremt det ikke er tåget. Under kørsel uden for lygtetændingstiden må tågelygter godt benyttes som lys uden brug af nærlys men heller ikke her må tågelys benyttes sammen med nærlys.

Færselsloven § 33



Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.
Stk. 6. Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan blændes.

Stk. 7. Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, er forbudt.

§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.
Stk. 2. Trafikministeren kan fastsætte regler om fritagelse for pligten til at anvende nærlys m.v. ved lejlighedsvis kørsel med veterankøretøjer og ved kørsel med køretøjer under opbygning eller reparation.

Stk. 3. § 33, stk. 7, gælder også ved kørsel uden for lygtetændingstiden.
Vedhæftninger:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

US-posi-lys-ting .. :o 15 år 8 måneder siden #20114

  • 's profilbillede
Yep, tågelygter og posilys er ganske lovligt, men min løsning er ikke ...

Blev stoppet i den gamle, bare et rutinetjek om jeg havde drukket, der fik jeg også hurtigt lige skiftet over til normal :p

Meget godt, den anden betjent gik nemlig lige en tur rundt om bilen - hehe

Og ganske rigtigt Mazda 626 mk2 eller mk3 (aner ikke \o/) kører med det standard, mine forældre har nemlig en ... Magen til skodbil dog
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

US-posi-lys-ting .. :o 15 år 8 måneder siden #20115

  • Dani
  • Dani's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Gold Boarder
  • Indlæg: 307
  • Modtagne TAK: 3
Det er da ikke ulovligt at køre uden kørelys, eller er det? - er pludselig blevet i tvivl :?: :?:
Danigalant.dk

Hvid Dynamic 4x4, 1991
Grøn Dynamic 4x4, 1992
Sort Dynamic 4x4 med VR4 gearkasse og bagtøj, 1989, er ved at blive bygget om til race med 450HK turbo motor.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

US-posi-lys-ting .. :o 15 år 8 måneder siden #20116

  • Billen
  • Billen's profilbillede
Dani skrev:
Det er da ikke ulovligt at køre uden kørelys, eller er det? - er pludselig blevet i tvivl :?: :?:

Det er rigtig mange år siden at det blev lovpligtigt at have lys på hele døgnet, så ja det er ulovligt at køre uden lys på.
Kørelys er f.eks dine almindelige nærlys lygter eller eftermonteret kørelyslygter på minimum 21 W pr. lygte.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

US-posi-lys-ting .. :o 15 år 8 måneder siden #20117

  • Dani
  • Dani's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Gold Boarder
  • Indlæg: 307
  • Modtagne TAK: 3
Mente AUTOMATISK kørelys, sorry..
Danigalant.dk

Hvid Dynamic 4x4, 1991
Grøn Dynamic 4x4, 1992
Sort Dynamic 4x4 med VR4 gearkasse og bagtøj, 1989, er ved at blive bygget om til race med 450HK turbo motor.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

US-posi-lys-ting .. :o 15 år 8 måneder siden #20118

  • Billen
  • Billen's profilbillede
Dani skrev:
Mente AUTOMATISK kørelys, sorry..
Ikke et krav, men nice så man ikke glemmer det :wink:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.142 sekunder