Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Læs og diskuter de kommende træf.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke.
Ikke medlemmer kan kun læse i dette forum.
  • Side:
  • 1

EMNE: Streetcup Sjællandsringen

Streetcup Sjællandsringen 10 år 8 måneder siden #27781

  • Nully
  • Nully's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2277
  • Modtagne TAK: 46
WP_002835.jpg

WP_002804.jpg

Vi lagde lørdag d. 14. september vejen mod Sjællandsringen i Roskilde med høje forventninger om en kanon dag og med en rigtig positiv indstilling for dagen, hvor DASU afholdte Streetrace i samarbejde med Dragracing.dk og med hjælp fra StreetCup.dk, der forinden havde bidraget med inputs og ideer til, hvordan man kunne gøre løbet interessant for alle streetracerne. Vejret var helt perfekt med sol, varmegrader og en svag vind – de perfekte rammer for en kanon dag.

Hele ideen og tanken bag arrangementet var, at afholde et løb der var så tæt på Striben som muligt – med masser af køretid og hvor alle fik en god dag med hygge, race og hvor man udadtil også kan sende et signal om, hvor vigtigt det er, at Danmark får en bane til lovlig race – med andre ord var det utrolig vigtigt at arrangementet fik succes og man kunne vise at tingene sagtens kan fungere under ordnede forhold.

Teknisk kontrol
Vi ankom til Sjællandsringen kl. 09.00, hvor flere biler allerede var ankommet og gjort klar. Folk benyttede noget af tiden til lige at skrue det sidste på bilen og gøre den klar til dagens strabadser. Der gik dog ikke længe før bilerne blev kørt til teknisk kontrol, hvor de ifølge reglementet skulle tjekkes igennem for løse genstande og at bilen generelt var i forsvarlig stand.

Humøret var hele morgen helt i top og man kunne se glæden hos de mange deltagere, der dårligt kunne vente med at komme ud på banen. Den tekniske kontrol blev efterfulgt af et førermøde, der ganske vist var forsinket med 30 minutter i det allerede noget pressede tidsprogram, der var sat for dagen – Et tidsprogram der på ingen måde tillod nogen forstyrrelser eller stop, hvis alle 100 deltagende biler, skulle have en forhåbning om at køre.

Dragracing.dk der helt og alene stod for alt det tekniske med tidstagning, starten, inddeling af bilerne m.m. skulle fra kl. 12.00 til kl. 14.00 have kørt alle 100 biler igennem i forskellige klasser og gerne mere end én gang for derefter at køre finaler kl. 15.00 – 16.00 – et tidsprogram vi allerede fra start af, så ganske umuligt og som arrangørerne senere måtte give os medhold i. En enkel kører i en rød Mitsubishi EVO, smadrede i første løb gearkassen og smed olie langs hele det ene spor. Bilen blev skubbet ud og arbejdet med at tørre op blev påbegyndt – et uheld der rykkede programmet over 30 min. Dragracing.dk havde gevaldige problemer med deres ”juletræ”, som skulle sætte alle i gang samtidig og derfor måtte man på den bedste vis som vi kender fra Striben, sættes i gang manuelt med armene i vejret. Efter de mere end 30 min. det hele blev forsinket, valgt DASU alligevel at holde én times pause.

Herfra gik alt mere eller mindre desværre i kage, hvor først strømmen til speakeren røg pga. et for stramt kabel ved publikum, en speaker der ikke kunne bilmærkerne og forvekslede flere af bilerne med andre og et crew fra Dragracing.dk der lige fra start til slut, talte med store og grimme ord til hinanden og virkelig fik lagt en dårlig stemning. Vi bemærkede flere gange at man i skuret, ikke havde slukket mikrofonen og hvor også publikum kunne høre folkene skændes. Dragracing.dk havde også en starter, som flere gange råbte at han ikke gad stå der mere, indrømmede at streetbiler ikke sagde ham noget og som hele tiden var utilfreds og uengageret.

En anden uheldig hændelse optod efter en Subaru havde aktiveret sin launch control i stage, hvor starteren ikke ville trykke. Til sidst måtte føreren slukke den - også blev der sat i gang. Føreren henvendte sig til starteren, der med en finger i brystet fortalte ham, at her var det ham der bestemte og at han bare kunne forsvinde, hvis han havde et problem. Starteren råbte til en kollega bagefter, at han bare kunne få sig noget ordentlig grej. Føreren valgte kort efter at køre sin vej med flere andre.

Der var i starten flere gange en stor usikkerhed med, at få de rigtige biler frem og flere gange kørte folk mod den forkerte. Dragracing.dk måtte efter kort tid indse, at man ikke kunne nå at køre finaler og derfor blev der ikke taget flere tider. Vi snakkede med rigtig mange derude, som på 4 timer kun havde kørt én gang og hvor alle mente at Dragracing.dk favoriserede amerikanerbilerne fremfor streetracerne. Rigtig mange valgte at køre tilbage til pitten i stor frustration og med en meget negativ mening om Dragracing.dk og DASU. DASU der under hele dagen mere eller mindre havde fraskrevet sig fra ansvaret og som intet gjorde, for at rette op på tingene.

Noget positivt fra dagen må siges at være fra pausen, hvor der var lagt op til showopvisning med både drifting og gocarts. Blandt driftbilerne kunne man opleve Jesper Kneis, Dennis Hansen, Kenneth Hansen og Per Monefeldt, der alle var mødt op for at give folk et kæmpe show. En tyk røg blev hurtigt lagt henover Sjællandsringen og publikum kunne på deres indgangsbilletter også sikre sig en tur i én af bilerne. Et indslag der langt om længe fik liv i publikum efterfulgt at klapsalver.

Lovligt streetrace – bestemt ikke en dårlig ide
Ideen bag arrangementet fejler bestemt ikke noget og til trods for, at det var første gang arrangementet blev afviklet vil mange sige, at man nu har noget at bygge videre på. Desværre var det et forsøg fra DASU, som i forvejen ikke er allermest populære blandt streetracerne, som også har rejst en hel del meninger rundt på nettet og på mange måder får rigtig svært ved, at få vendt skuden til noget positivt blandt de unge i miljøet. Dragracing.dk som også har aflyst flere lovlige ræs i år får også deres sag for, hvis de skal vende den positive skude mod streetracerne.

Vi håber at DASU og Dragracing.dk bruger denne konstruktive kritik til noget fornuftigt og parterne indbyrdes, får snakket igennem om tingene og forhåbentlig brugt det til at forbedre sig til et muligt arrangement næste år. Vi mener bestemt at der er brug for disse arrangementer i fremtiden men påpeger, at mange ting kunne gøres anderledes. Alt behøver ikke være så perfekt og fyldt med regler – de unge vil bare hygge sig og have masser af køretid.

KOM MED DIN MENING!
Var du også med på Sjællandsringen, så vil vi meget gerne høre din mening. Jo flere meninger og konstruktiv kritik – jo bedre kan lignende arrangementer afvikles i fremtiden. Deltag i debatten under galleriet.
Galant for ever
Den ene af 2 der selv har kørt en højre styret Evo 3
Den eneste af 2 der selv har kørt en Evo 8
Har selv kørt et modulvogntog fra Frode Laursen på 25m
www.nullysgalant.dk
www.mitsu-shop.dk
Sidste redigering: 10 år 8 måneder siden af Nully.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.132 sekunder